onsdag 11 november 2009

Wirematerial, vilken lina på vilken spole och den tröga gäddan i kallt vatten.

Vi ska denna gång titta lite närmre på wirematerialer för dina gäddtafsar, det är även viktigt att du har rätt lina på rätt spole! Lurigt va? Det kan bli det om du gör fel! Vi går genom hur du ska göra dina tafsar med Drennas wire och wirelås, dem är inte så säkra som man påstår, men med lite tips, blir dem säkrare. Avslutningsvis får du lite tips hur du kan lura köldstela gäddor i nolgradigt vatten, en miljö som gör dem tröga och svårflörtade. Det finns en del tips för det också, allt för att du ska lyckas!
Middy Tec-core Advanced Trace material.

Jag använda bara detta wirematerial numera, jag har dock lite av Drennan´s kvar och det tar snart slut. Detta material är mjukt som en 0, 40 mm nylonlina och det består av 9 wiretråder som är överdragen med ett tunt hölje som ger bra camouflage. Det tar mig en minut att göra en ny wiretafs med 2 trekrokar och det är starkt, jag har aldrig lyckats att knäcka denna wire till skillnad mot andra! Enkel att knuta öglor på med en vanligt överhandsknut och krokarna knuter jag med en Knotless knot. Kommer på 5 meters spolar, en suverän produkt som jag verkligen rekommenderar högt.


Braided or Monofilament Lines?
Den frågan är helt upp till dig, men jag ska ge dig ett tips! När du köper rullar i dag, så kommer dem flesta med en alu-spole och en vanlig i plast eller carbon. Mitt tips är att, om du ska fiska med Braid, så lägg denna på alu-spolen. Pressen på linan kan resultera i att din carbonspole sprängs sönder och det är inte roligt, tro mig, jag vet! Ha braid på alu-spolarna och vanlig nylonlina på den vanliga carbon/plastspolarna, så är du på den säkra sidan.
3 gånger genom wirelåset!
Detta är ända sättet att få Drennan´s wire och wirelås till att hålla! Jag har vid flera tillfällen förlorad fisk genom att dessa wirelås har gått upp eller wiren har glidit i dem! Så här måste du göra vid alla krokarna och vid lekandet om det ska hålla. Jag har även varit med om att gäddan har tuggat av olika wirer från Drennan, jag vill på inget sätt miskreditera Drennan, men det duger inte och jag vill att mina gäddor har en framtid även efter att jag har fiskat efter dem!


Så skall det se ut för att hålla!
På detta sättet kan wiren inte glida genom wirelåset och du kan inte göra det på annat sätt! Se även upp med wirer som är plastöverdragna, här glider wiren inne i plasthöljet och det ska inte så mycket till förän din fina gädda simmar iväg med antingen krok eller din wobblare och det kan kosta gäddan livet i värsta fall. Du är varnad för dessa wirer och lås.
Gör dina wirer hemma i lugn och ro, provdra dem rejält innan du ger dig ut bland krokodilerna. För att testa dem, kan du sätta fast krokarna i något stabilt och med en tång drar du och kolla vad dem tål.


Gäddan blir trög i kalla vatten!
Du kommer tidigt på morgonen och frosten knastrar under dina stövlar, då ska du veta att ditt fiske efter gäddan kan komma att bli svårt denna dag. Låt oss antaga att du fiskar med 4 spön: 1 med hel fisk. 1 med halv fisk. 1 med en Kebab -rigg och det sista flötmetar du med. Jag vill till 98 % säga att du kommer att få hugg på ditt flötmete om du har ett levande bete som inte är för stort. Du kommer att få napp på din halva fisk och Kebabben, men dem sistnämnda beten kan gäddan spotta ut igen på grund av storleken eller om den känner kroken/krokarna.
Gäddan är betydligt mera känslig för krokarna i dina beten under dessa kalla dagar och jag tror att dem känner efter betydligt mera under dessa dagar, det är min erfarenhet. Flötmetet med levande beten och ett flötmete med dött bete, som du knycker ibland tror jag mest ger fisk på grund av hugginstinkten som finns inbyggt i gäddan.
Under en svinkall dag med flera minusgrader fiskar jag på detta viset: Alla riggar ses över och dem med krok size 6 tas bort och byts ut med krok size 8, det är första steget. Nästa steg är att hitta dem minsta beten jag har med mig och dem är små, för jag kollar alltid vädret och tempen kvällen innan och därför är jag lite förberedd.
Har jag 4 spö som ska användas, fiskar jag det första med en halv Sill utan någon doft annat än den naturliga. Spö 2 blir en liten Kebab med Makrillfiléer också den naturell. Spö 3 blir ett deadbait, typ Mört eller Sarv med en liten del flavours för att se om det blir någon reaktion från gäddan. Händer det inget provar jag en olja på spö 1, Kebabben kastar jag runt och knycker in den med 5 minuters mellanrum, spö 3 fiskas med ett bete utan flavours, men fortfarande Mört eller Sarv.
Mitt 4:e spö är mitt flötmete och det provas med både levande och död betesfisk och även färgade beten i olika färger. Jag vet redan nu att bland dessa små trix, så har en fisk varit framme och antingen har jag landad den eller så har den spottat mitt bete. Nu kommer frågan, varför fisken inte tog mitt bete ordentligt? Var det betet som var för stort? Kände den mina krokar? Eller hur satt krokarna i den gäddan som jag landade? Kolla detta noga, oftast sitter dem bara i den nedersta kroken och betet hänger kvar.
Detta måste jag få redan på snabbt och 2 spön hamnar i samma område, det ena med ett ännu mindre bete och ett med samma betesstorlek, men med 10:a krokar eller en wiretafs med enkelkrok. Det brukar funka, annars flötmetar jag med ett mindre livebaits i området och jag har då spöet i handen hela tiden och en 4 :an trekrok. Direkt nappet kommer, krokar jag direkt i sidled och då sitter gäddan var den ska!
Det gäller hela tiden att ligga steget före fisken och hela tiden ha ett par extra knep att ta till, när det är svårt, du får inte göra som majoriteten som bara slänger ut sina beten och sen sitter dem hela dagen och svär ve och f-n över att det inte nappar.
Mitt motto är, att man ska inte blanka under gäddfiske, det finns så gott om gädda och det gäller att jobba hela tiden för att det ska lyckas. Nu sitter det nog en läsare av detta och säger det finns inte så gott om gädda i min sjö. Nej, men det finns gädda och det handlar i första hand om att lokalisera vart fisken är och därefter fiska efter dem. Det spelar ingen roll vilken utrustning eller vilka beten mm du har, du kan inte fånga något som inte finns framför dig, så är det bara. Kalla fakta är vad det, inget annat! Kalla fakta för kalla vatten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.