lördag 28 november 2009

Pikethoughts on a small water with some big fish.

Denna lilla artikel är lite kring mina tankar och planar för ett litet vatten, det finns gott om mindre gäddor, men också en del riktigt stora som jag mer än gärna vill kommer i kontakt med och här är mina små funderingar hur det ska gå till i framtiden.

Prova närmre huset och i området runt utloppet och även längre upp i dammen. Reka mera och kolla djup och eventuella platser, leta rena bottenpartier och andra features.
Jag har sett stor Gädda jaga på andra sidan av det jag kallar lekviken och den var inte lite, det blir lite längre att gå med prylarna och jag måste spana lite först, så att det går att få ut några spön däruppe.

Jag har hört dem jaga och jag kommer bara att fiska med 2 x 6 trekrokar och Power Pro i 0, 23 mm som skär genom allt växtlighet som finns där under den kalla årstiden.
Jag skulle få tag på en liten plastbåt för en billig peng och lägga nere vid huset, jag har pratad med dem och det är okay att ha den liggande där. Problemet är vart hittar man en billig plastbåt runt Nybro? Det är inte lätt, men det är ett måste för att kunna bedriva ett effektivt fiske i dammen. Det skulle nog gå med en Carphunter 280 med en platta i bottnen som är täckt med en bit heltäckningsmatta.


Vid fiske från land gäller det att ha så okänsliga tackel som möjligt, då hela dammens botten är täckt av gräs och i detta gräs står fisken och lurar. Beståndet av Gädda är stort och det finns en och annan stor krokodil bland dessa, det gäller att hitta dessa ståndplatser och även här är det viktigt att använda Smart – Cast lodet när man är däruppe. Största problemet är mängden av mindre fisk i 1 – 3 kilo som hinner före de stora, jag har dock märkt att får man inga mindre, är det något större på gång.


Något annat som ska utforskas är viken på andra sidan, här är det mycket svårt att komma till vattnet, men med lite röjning går det nog att få ut några spön, man tog en Gädda på över 17 kilo i denna vik på slutet av 70 – talet, så vattnet har potential att producera grov fisk. Jag glömmer aldrig så länge jag lever den jakten på en Sutare som en stor gädda hade där, det var något av det värsta jag har sett!
Jag tror att fiske från båt med ett par flöten eller ett Sunken - Paternostertackel med flötet i ytan som fiskas på en ren plats kommer att ge utdelning förr eller senare i form av en stor fisk. Något fiske med spinn är nog inte lönt med tanke på mängden gräs som finns i dammen. Det enda jag kan tänka mig, är fiske med Poppers i ytan eller skyddade vassdrag.


Jag har inte fiskad särskild mycket med livebaits i vattnet, vilket troligen har sänkt mina resultat något, men det ska det ändras på i framtiden. Det kan bli svårt med livebaits på grund av allt gräs som finns. Kanske går det att meta upp betesfisk vid dammluckorna, här borde det står en del fisk tycker man. Det kanske är ett Kebab vatten, den metoden har aldrig provats och bör kunna ge en bra utdelning?


Prylarna blir 4 – 5 spön med 2 flötmete, 2 floatledger och ett Sunken – Paternoster tackel samma prylar som används ute i Skabro, då båda dessa vatten har exakt samma bottenförhållanden, sen får vi se vad man lyckas med i framtiden. Det gäller nog att variera bland dem olika metoderna. Jag har en på 9,2 kg från dammen, men det skall bli en över 10 kilo, jag vet att de finns däruppe och väntar på mig och mina beten…


Kanske är det nattfiske som gäller, med tanke på alla mindre gäddor, så har dem stora alltid ett öga på sig! Dem rör sig på nätterna, det vet jag genom det man har hört under nattfiske efter Sarv och Sutare. Jag blev faktiskt av med en ganska så stor Ål för 4 år sedan, en enorm gädda tog Ålen under drillningen och fimpade min lina i hugget, jag såg detta monster i pannlampans sken och jag håller mer än gärna upp, denna fisk för en behjälplig fotograf!


Mete från isen borde ge resultat också, men gräset är största problemet, det gäller att hitta dem små öppna partier som är rena. Jag var och pimpelfiskade där för 8 år sedan, men tre hål i rad var min Vim – pirk försvann, blev lite för mycket av det goda, dem är i stöten jämt och tar det mesta som erbjuds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.