onsdag 4 november 2009

Ballong och betestips.

Det verkar ha blivit lite poppis att prova ballongfisket och det tycker jag är roligt och jag vill gärna höra om era resultat. Ert fiske kan bara bli bättre i och med att man når ut på ofiskade ställen och till gäddor som inte har fått en fet Sill serverad förrut. Det finns lite aspekter som ni bör ta i beaktning med denna metod och jag drar snabbt genom detta i dag och önskar er ett riktigt gott skitfiske från ett lite snöigt Småland.
Use braids for ballooning!

Braids gör livet så mycket enklare när man fiskar med ballong, dels så flyter linan och den dras lätt och smidigt över vattenytan, det är över betydligt lättare att styra både linan och ballongen med en braid. Nackdelarna med en monolina är att dem sjunker efter ett tag och det är ingen bra lösning om man vill ha ut sitt bete på 70 - 80 meters avstånd! Det går inte att kroka en gädda på dessa avstånd med en monolina och det är till och med svårt att kroka loss ballongen på dessa avstånd på grund av monolinans töjbarhet. Så använd braids till allt ballongfiske!



No wind, but the ballon is drifting.

Har du bara en lätt bris i ryggen, så kommer din ballong att driva ut med ditt bete. Det tar dock lite längre tid, men du kommer ut bara du har tålamod att vänta. I hårt väder med vågor och byiga vindar, kan du fylla din ballong med lite vatten innan du blåsar upp den. Det gör att den ligger mer stadigt på ytan och inte farar iväg under en vindstöt som kan dra loss din lina. Vågor är bra och under dessa förhållanden fiskar jag med en liten ballong som flöte, betet gubbar upp och ner i vågorna och det lockar fram gäddan. Se till att ballongflötet inte sitter fast, utan ballongen ska kunna släppa när gäddan hugger. Du ser att du har napp när ballongen ökar sin hastighet över ytan och din lina är slack till en början, veva ifatt all löslina direkt, tills du känner fisken och kroka så hårt du kan, beroende på avståndet.



Balloontackle.

Inget ovanligt här. Ett 2 - krokstackel, bete, ett blyhagel av önskad storlek (tänk på att det på stora avstånd krävs lite mera blyhagel, strömmar mm kan flytta ditt bete!) pappersgem och ballong. Det är bara att lägga ut det på ytan och låta vinden göra sitt tills du är nöjd med platsen, väl över platsen du vill fiska på, gör du ett snärtigt mothugg och din lina frigörs från pappersgemet och du ställer in spöet med drop-off indikatorn som vanligt. Svårare än så är det inte, men otroligt effektivt och en metod som troligen kommer mer och mer enligt min mejlbox :-) Bra grabbar, ni blir inte besvikna!




Herrings, a good bait for every Pikewater.

Jag har hört att en del säger att Sill och andra seabaits fungera inte i mina vatten! Jag vet inte vad ni gör för fel, men något fel gör ni! Det kan vara att ni har fiskat på fel ställe eller under för kort tid eller annat? Köp 2 kilo Sill och skär dem i bitar, mäska på ett ställe var ni vet att det finns gäddor i närheten, mäska 1 kilo i veckan och fiska sedan under helgen med 2 spön med Sill typ 1 spö med Kebab-rigg och 1 spö med hel Sill och jag garanterar att ni får resultat.

Sillen är betydligt mera synlig än en Mört och den doftar betydligt mera, det är en självklarhet att dem fungera! Jag har under alla mina år som gäddmetare aldrig träffat på ett vatten var gäddan inte har tagit mina Sillar. Visst, det har kanske inte hänt under första passet, men det kommer dem att göra med tiden och sen är du fast på detta enastående bete.

Gäddan tar det mesta den bjuds på och den är lat av sig. Den tar mer än gärna ett dött bete som den hittar, än ett som den behöva jaga och bränna energi på. Sillen är en fet fisk och likaså Makrillen och gäddorna växer bra med denna diet, så mäska och få bättre resultat, det är mitt tips till er som har detta problem.





Place your hooks like this and cut the fish in halves.
Här har vi en stor fet höstsill, en del av dessa Sillar kan var upp till 30 cm långa och gäddan tar dem gärna. Jag brukar dela på dem som visad på bilden och jag placerar mina krokar först och sedan skär jag ungefär 1-2 cm från den nedersta kroken.
Med denna tackling kan du kroka direkt, gäddan tar betet rakt över och går med betet en bit för att sedan vända betet och den har båda krokarna i käften så snart du får en nappindikation på ditt larm eller flöte.
Använd även huvuddelen på samma sätt eller skär av huvudet och mäska med det, köttet bakom huvudet kan du använda till en Kebab-rigg. Inget behöver gå till spillo, vid långdistansfiske kan du sy ihop buken (öppningen) så den inte går sönder i kastet och du kan knuta fast betet med en tunn lina runt stjärtspolen och då ramlar betet inte av under kastet.




2 kommentarer:

  1. I sjön jag fiskar fungerar det inte alls bra med blank fisk överhuvudtaget, har jag ett spö med gäddhalva & ett spö med blank ute är det garenterat 90% som hugger på gäddhalvan, tror detta beror på att det är deras naturliga föda då det är kopiöst med gädda i sjön annars är det jag som gör fel, men är ju inte så jag normalt fiskar heller men kul med nya knep :)

    keep going, din sida är en klar favorit & underbar att läsa.

    SvaraRadera
  2. Man tackar och bugar! Det måste bara gå med Sill och framför allt i ett vatten med mycket gädda! Har dem gott om vanlig föda som typ Mört och Abborre? Mäska på, så ska du få se att dem tar dessa silverfiskar! /Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.