torsdag 26 november 2009

Ta väl hand om fisken!

Vi måste sköta våra fiskar! Ansvaret är helt och håller ditt från det ögonblick du landar din fisk tills du återutsätter den igen. Vi tar en titt i detta inlägg, på vad jag använder till mitt gäddfiske, viktiga saker som koster en del, men du vill väl fånga stor och fin fisk i framtiden eller? Mina säcker, verktyg, våg och verktyg tar inte mera plats än detta! Enkelt att packa ner och ha med sig över axlen. Jag använder dessa saker även till mitt karpfiske, så det ligger alltid nerpackat i fodralet och jag slipper fundera på om allting finns med.
Gäddan är en lång fisk och därför behöver du en stor avkrokningsmatta till gäddfisket. Denna är 3 cm tjock och 160 cm lång, samt 75 cm bredd. Den räcker gott och väl till vilken gädda i Sverige. Se till att du har en tillförlitlig våg med dig, du vet aldrig när den nya personbästan dyker upp.

Se till att dina säckar har en dragkedja, som är låsbar, gäddan kan med sin lite spetsiga näbb, krypa ur säcken och det är inte roligt att upptäcka när väl kameran står klar eller du har ringt en polare som har åkt 4 mil för att hjälpa dig med dina bilder.


Jag har alltid flera säckar med mig, man vet aldrig vad man kan råka ut för under gäddmetet. Bäst vad det är så hugger dem stora och en regel är att alltid bara ha en fisk per säck! Aldrig två i samma säck, dem stressar varann och det blir aldrig bra. Se till att du har starka linor i säckarna och någon peg så du kan sätta fast den i kanten på ett bra sätt. Du ser på bilden att ena säcken har lite frigolitkulor monterade, dessa fungerar som flytkroppar och håller säcken uppe från bottnen och säcken sträckt.



Weighsling och verktyg är viktiga saker som du kommer att behöva. Jag har alltid med mig en Peang och en kraftig lång kurvad tång för krokar som sitter illa till. Käftöppnaren använder jag bara i nödfall och endast på större fisk, den kan vara bra att ha om man fiskar ensam. Tänk på att ALLT som berör fisk skall vara blött, det gäller även dina händer! Håll din säckade fisk under uppsyn hela tiden och säckar den på djupt vatten och minimera tiden var fisken är i säcken.
Scrolla ner lite och se Råger´s nya skapelse för dypölar och andra insjövatten, den är outstanding och en makalös metod. Jag vet och vi har allt på bild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.