lördag 7 november 2009

More tips for Pikers.

Det blir lite blandad kompott denna gång, tips vill ni ha och det ska ni få! Löven har snart ramlad ner och en hel del vatten har fortfarande en mycket weed på bottnarna, en del vatten är weedy året runt och det kan göra ditt fiske besvärligt.
Dina verktyg ska vara kraftiga och anpassade för gäddan och avslutningsvis vill jag ge en hyllning till Vic Gillings som har gett mig en del tips genom vår kontakt genom årens lopp. En dag kom chocken, Vic hade gått bort i en alldeles för tidig ålder!
Sink yout tips!

Vid fiske i hårda sidovindar eller när det flyter en massa skit på vattenytan, är det en stor fördel att sänka ner sina spötoppar. Du slipper genom detta, att få en massa skit på din lina och även en massa falska pip från dina nappalarm, det är viktigt! När det piper ska det komma från en gädda som har tagit ditt bete, inget annat!

Det finns inget värre än att sitta och höra dessa falska pip en hel dag och till slut ignorerar man dem och då sker det som inte får hända. En gädda kan ta ditt bete och svälja det på plats och det måste du upptäcka direkt. Allt annat är oansvarligt fiske!


Weedy waters.

Bilden togs i januari förra året och som det framgår av bilden, så finns det mycket gräs i vattnet. Detta vatten blir aldrigt rent, det kommer hela tiden nytt gräs och på sommaren är det inte lätt att fiska överhuvudtagen.

Fiskarna trivs i denna grönska, men det krävs att man poppar upp sina gäddbeten eller helt enkelt flötmetar med betet över gräser, vilket inte är så lätt alla gånger. Än en gång var del en halv Sill som gäddorna är så förtjusta i, som gav resultat.



Pliers for wobblers.
Det krävs en bra och kraftig tång för att få ut dina krokar, jag kapar ner nosen på dem och får ett bättre grepp och betydligt mera kraft. Det är ett måste att få ett bra grepp och att få ut krokarna så att säga under första försöket. Gäddan är faktiskt en rätt så omtålig varelse, som inte tål hur mycket som helst, så vårda dem och fånga dem senare som storfisk.


A green Jerkrbait did the damage!
Denna 6 kilos tog jerkbetet rejält och här behövs en kraftig tång för att få ut krokarna. Bilden har några år på nacken och fisken togs på en plats var jag hade metad med flera olika beten. Men efter ett par kast med denna gröna, så small det till i spöet och dagen var räddad.
Jag metar alla mina gäddor, men jag har med mig lite spinnbeten som jag då och då provar, man vet aldrig och beviset finns här!
Jag kan direkt säga att det är inte lätt att plocka ut ett jerkbait med två enorma krokar utan att en gädda skadas och jag vill inte veta hur andra gör! Men jag garanterar att man inte tar det så försiktigt som man bör göra, jag har sett en del med egna ögon och det är inte bra för framtidens fiske.


Vic Gillings with a 29 pounder Pike caught on livebait.

Jag fick kontakt med Vic genom Pike Anglers Club och vi korresponderade i nästan 10 års tid om allt som rörde sig kring gäddfiske. Vic var alltid trevlig och hjälpsam, det fanns inget han inte visste om gäddfisket på dem brittiska öarna. Han fiskade även en del Karp och Mal och var en av dem första som drog i gång fisket efter Malen i UK tillsammans med Vic Cranfield och Kevin Green, som han även fiskade gädda tillsammans med ofta.

Hur många brev vi skickade till varann vet jag inte, men det var många! Jag blev totalt ställt, när jag fick beskedet att Vic hade gått bort efter en kort tids sjukdom. Tyvärr i en allt för tidig ålder och jag saknar honom otroligt mycket! Rest in peace my friend and leave those lovely boots on!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.