fredag 20 november 2009

Små viktiga saker till ditt gäddfiske.

Småprylarna i vårt fiske är viktiga och dem skall hålla god kvalité, köp alltid kvalité och inte kvantitet! Jag tar en del av småprylar denna gång och kommer med mera längre fram i höst. Man tänkar kanske inte på dem så ofta, men jag lovar att dem behövs när du minst anar det! Dem är inte så värst dyra och det är inget som tar någon större plats i din utrustning, men jag personligen tycker det är lite irriterande att köpa dessa småprylar oavsett hur viktiga dem må vara.
Du kan köpa för flera tusentals kronor och allt hamnar bara i småaskar och man ser dem inte, hade du kpöt ett nytt spö eller rulle, så står det framför dig och man glädjs över grejorna. Men faktum är att vetskapen om att dessa småprylar finns den dagen man behöver dem, ger en bra känsla!
Silcone floatstops.

Dessa flötesstopp är dem absolut bästa du kan använda, dem är starka, slittåliga och dem sitter bra på båda nylonlinor och braids. Jag använder alltid 2 stycken vid flötmete, mest ifall ett av dem skulle gå sönder. Jag slipper att tackla om hela spöet igen, vilket tar dyrbar fisketid.

Jag använder även dessa flötesstopp till en del av mina tackel och har dem på wiren som stopp för spinnerblades, pärlor, proppeller och smileblades, samt som låsning av fiskbitarna på en del Kebab - riggar. Bra siliconestopp hittar du hos: Fox, Prologic och Ron Thomson.


Run - rings, running beads and rubberbeads.
Run - rings har vi till fiske med glidande bly och likaså run - beads som är dem mindre pärlorna, gäddan tycker som sagt inte om motstånd, när den tar våra beten och dessa minimera friktionen betydligt bättre, än om du bara dra linan genom blyets lekande eller ring.
Dem svarta gummipärlorna passar till run - ringerna och agerar som stopp för att ditt bly inte ska fastna i run - ringen under kastet.
På bilden ser du även ett par pärlor med ingjutet lekande, dessa har jag till Paternosterfiske i strömmande vatten. Min huvudlina glider genom denna pärla och en tunn lina, som går till mitt bly, knuts i lekandet. Fox, Solar, John Roberts och Middy kan dessa run - ring och pärlor.

Safe - links size 1 and 2.
Dessa små hakar använder jag till mycket, montering av bly på mina run - rings och run - beads, jigghuvuden som jag har varit inne på förrut och spinnerblades. Den minsta storleken har jag till montering av deadbaitclips som vi tittade på i gårdagens inlägg (Makrill-riggen) Allt som ska monteras, fästs med dessa små safe - links.
Dessa safe - link kommer från Tacklebox och Mullarkey i England, men det finns även några i Sverige som importerar dem. Använd inte dessa safe - links som beteslås till tackel, wobblare och drag! Jag tror inte på att dem håller för detta, utan använd ett riktigt Cross -lock till detta!


Cross - locks.
Jag har alltid ett Cross-lock i änden av min huvudlina oavsett vilken metod jag använder, det gör att jag snabbt kan byta en skadad wiretafs eller bara byta till större eller mindre krokar. Men det viktigaste är att jag kan koppla loss wiretafsen när jag har landad en gädda. Dem har en förmåga att rulla sig i håven mm och det är betydligt enklare att handtera en gädda, när man bara har wiretafsen i fisken.
Jag får bort spöet också från fisken och jag kan under tiden göra flera wiretafsar klara med nya beten, flavours, olja mm och bara veva in och montera dem. Detta är betydligt enklare, än att stå och behöva knuta om varje gång i kallt väder. Dem flesta Cross - locks är det beskrivet vilket antal kilo dem klarar och har du 20 - 30 kilo, så är du på den säkra sidan, kolla över dem för skador innan dem hamnar i din box!



Baitbands.
Dessa små gummiband kan användas på många sätt, dem är gjorda för att låsa fast ditt bete på ditt tackel. Så har du ingen tunn lina att knuta fast din betesfisk med, så är dessa en bra lösning. Du kan använda dem som linclips genom, att sätta 2 stycken på ditt spöhandtag framför rullen, det håller linan bra, du kan till och med sätta fast din lina och flötestrollapå detta sätt, det håller tills gäddan huggar och linan dras ur gummibandet.
Du kan även sätta ett gummiband på din spole och ha det som linclips, sätt gummibandet på nedre spolkanten när du kastar och flytta upp gummibandet sen så det låser linan. Vid hugg dras linan ut och går fritt, du kan även bara veva in din lina och nästa gång du kastar ut, stannar kastet var gummibandet låser linan. Som du ser, så finns det många användningsområden för dessa gummiband och det finns säkerligen flera än dem nämnda.





2 kommentarer:

  1. Skriver ner allt du rekomenderar & det känns som en ganska saftig slutnota för en arbetslös herre till våren :)
    Men det kan det ju vara värt.

    Åter igen ett stort tack för att du delar med dig av dina breda kunskaper inom konsten pikehunting.

    SvaraRadera
  2. Prova med lite Lotto eller Bingoberra ;-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.