torsdag 19 november 2009

Makrill - riggen och ett stort tack till er alla!

Jag vill börja detta inlägg med ett stort tack tiller alla! Jag lade upp en räknare, lite på skoj vid 12:15 igår och jag fick en mindre chock, när jag såg hur många ni är som besöker mina bloggar. Det är fullständigt otroligt, så många ni är! Det visar verkligen att mitt syfte med bloggen har slagit ut väl, jag vill bara förmedla det lilla jag kan om mina favoritfiskar och lära ut tips, metoder, handtering av fisken mm. Många har frågat mig om dem får ha en länk till mina bloggar, visst får ni det, det är fritt fram för alla!
Det värmar verkligen en gammal själ, det ska ni veta och jag bugar mig! Fortsätt med era frågor via mejlen, ingen fråga är för dum eller löjlig, vi har alla någongång stått på ruta 1 och vill vidare.
Jag ska denna gång passa på att ge er ett tips på en mycket effektiv rigg för fiske med Makrill, Ål eller andra större beten som har segt skinn.
Jag vet att det är väldigt få som använder single hooks till gäddfisket, men det kommer mer och mer. Du tappar inga fiskar, snarare tvärtom och du kan kroka gäddan enklare på större avstånd, samt att gäddan känner inte dina krokar, lika lätt som vid fiske med 2 trekrokar - Alltså bara fördelar!Här är vad du behöver för att göra denna rigg: Wire, lekande, safe - link, 2 kraftiga vassa enkelkrokar, avbitartång och en enkelkrok av sämre kvalité. Krokarna jag använder är Gamakatzu, en av världens starkaste och vassaste krokar, jag har även en Kamasan B 980 som har sämre kvalitet. Jag kommer längre fram att ta lite kring Gamakatzukrokarna, men det blir inte i dag.

Börja med att klippa av en bit wire, som är 50 cm lång och knut fast dina krokar med en Knotless Knot eller använd wirehylsor, om du inte kan knuta ditt wirematerial. Ha ett avstånd mellan krokarna på ca 10 - 12 cm och se till att krokarna är knutna, så dem vänder sig bort från varann. Du ser på bilden, vad jag menar, i andra änden knuter du eller crimper du fast ditt lekande som vanligt.

Klipp nu av krokspetsen på den "sämre" kroken, precis under hullingen som visad här och sedan böjar du in krokböjen lite.


Montera nu den "sämre" kroken på safe - linken och haka fast dessa två sakerna på lekandet som visad på bilden.



Så här ser din färdiga rigg ut och den är klar för fiske. Makrill har enormt tufft skin och du ska bara fästa dina krokar i ett par milimetra av skinnet. Med så lite fäste för krokarna, är det lätt att slita loss Makrillen i kastet och det blir bara ett free meal eller Happy meal för gäddan och det går inte.
Med denna rigg monterad du dina krokar ytligt i skinnet, ena kroken i stjärtspolen (Unvik ryggraden) och den andra på sidan av Makrillen. Sträck ut din wiretafs och ta en bit nylonlina typ 0, 25 mm och gör en ögla som är 6 - 8 cm kortare än avståndet mellan den bakre kroken (den som sitter i stjärtspolen) och den "sämre" kroken. Ta en hair - needle och stick genom stjärtspolen och dra genom öglan och dra sedan linan tillbaka genom den öglan som du drog genom nyss och strama sedan linan kring stjärtspolen, det blir som ett halvslag.
Därefter lägger du lina i krokböjen på den "sämre" kroken och det är klart för att kasta. Nu kommer hela Makrillens vikt att hänga på denna linan och det finns inga påfrestningar på dina krokar, du kasta ut och när betet landar, frigör lina vid den "sämre" kroken och ditt bete ligger på bottnen med krokarna lätt monterad i skinnet.
Med enkelkrokar är det lättare att kroka på större avstånd, genom att dem penetrerar lättare och något bly behöver du inte, Makrillen har ingen simmblåsa och sjunkar som en gråsten, den måste simma hela livet!
Gäddan bryr sig inte om den linöglan som sitter i betet, men kom ihåg att klippa bort stjärtfenan på Makrillen, annars kan den spinna i kastet och orsaka trassel. Pierca den lite med en knivspets så sprids budskapet snabbare!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.