lördag 28 november 2009

Cigar sunk - floats, booms, pod och ett bra skydd.

Det blir igen en salig blandning av olika saker denna gång, lite gör det själv, bommar för distansfiske, pod frör alla lägen och ett bra shelter som ger sig bättre skydd än ett vanligt parasoll. Det låter väl bra eller hur? Vi börjar med hur du kan tillverka dina egna cigarformade sunk floats och det är enkelt. Du behöver en Balsastav, 2 - komponentslim, 3 mm tub, såg, sandpapper och en borrmaskin, samt en 3 mm borr och lite färg och lack. Balsastaven bör vara rund med en diameter på 20 mm. Kapa ner staven i 10 - 12 cm långa biter som du sedan borrar genom från varje håll med borren. Tryck nu genom tuben med lite lim på och kapa av änderna, så dem ligger jämt med flöteskroppen. Nu är det dags att sandpappra flöteskroppen och få en fin finish, när den har uppnåtts, kan du måla dina flöten och sedan lacka dem med båtfernissa och dem är klara.
För fiske på längre distanser behöver du en bomm, som håller betesfisken borta från huvudlinan under kastet och blyet. Jag använder vanliga styva plasttuber från Drennan och det är dem jag har i sunk - flöten också. Jag monterar alltid två pärlor mellan bommen och mitt tunga bly, så blir det friktionsfritt och risken att blyets lekande skadar bommer är borta.
På den nedersta bommen, har jag monterad en lite speciell ledgerbead som passar på dessa bommar och mitt bly sitter fast i på bommen. Kortare bommar kan du göra själv genom att ta bort bomullen på en örontofs, du vet man rengör öronen ibland! Viktig sak det där, du måste kunna höra dina larm :)

Jag har testad lite olika flavours genom dem senaste 3 säsongerna och jag har en känsla av att det mesta med fisk, skaldjur och köttdoft kommer att ge gädda. En del är bättre än andra, men dem funkar. Antbait har visat sig från den bättre sidan, tyvärr ingen större fisk än, men det kommer.
Jag har inte fått någåt större än 5,2 kilo denna höst, men det beror inte på dofterna, utan hur mycket jag har varit ute och vart jag har fiskat. Att det sen tre gånger har varit större gäddor på mina krokar och alla har vunnit kampen, det sved i början! Men det är bara en övergångsperiod, som man måste ta sig genom, alla kommer att få känna på dessa perioder, likaväl som dem stunderna var inget kan bli fel och fisken kommer i strid ström till din håv.
Dessa fem dofter: X- Mix Lobster, Liver Amino, Freshwater mussel, Mighty meat och Halibut Oil har gett en hel del gäddor och fungera bra. Halibut Oil har en tendens till att stelna lite, men med lite av dem andra som en blandning, så har det problemet löst sig.


En pod behövs som tidigare sagts på flera ställen, det kan vara stenhård i backen där du tänker fiska, stenigt, betong, klippor mm. Jag använder denna från JRC mest för fiske i strömmande vatten, den tar tre spön och går att ställa in så spötopparna vilar på backen tills spöna står rakt upp. Justerbar på längden och höjden och den står otroligt stadigt på sina tre justerbara ben. Den levereras i en avlång bag som tar pod, larm, buzzerbars och även mina Drop - off indikatorer, gjord i Aluminum och rostfritt stål och har en vikt på 4 kilo med bagen full av dem ovannämnda tillbehören.



Mitt gamla parasoll höll i 14 år! Snacka om kvalité, men nu går det knappast längre, det läcker in vatten och det är frågan om det klarar sig denna vinter med. Jag har skaffat mig ett Carp - tech Oval shelter med stormsides och det ger lite mera och bättre skydd. Golv och pegs följde med och hela konceptt fungera exakt som ett parasoll, men du skruvar av pinnen i mitten efter uppsättningen och får mera plats till dig och alla dina grejor.
Två stormsticks gör att det står stadigt och 8 pegs håller det nere på backen när nästa Katrina eller Gudrun kommer över dig. Det är lite stort, men jag vill ha plats när Bengt kommer och ska ha kaffe eller om jag vill fiska under natten, så får en bedchair plats utan problem in my new home.
Perfekt för gäddfisket, snabbt att sätta upp, mycket bra skydd, bra front som gör att du ser dina spö och mycket av vattnet framför dig! Gäddfisket sker jo inte precis i dem bästa väderförhållanden och du vet aldrig när hällregnet eller snön kommer, så skydda dig och dina grejor och håll dig varm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.