fredag 13 november 2009

Lite Do-it-your-self och ett par recensioner för dig, som vill vara rörlig eller ska gå långt.

Fredagen den trettonde! Jo, jag tackar! Jag är skrockfull och tittade 2 gånger, innan jag drog över korsningen till kneget, man vet aldrig. På jobbet gick det lugnt och jag tog sprutan mot Grissjukan redan i går, hade jag tagit den i dag hade, det varit för sent eller så hade nålen gått av i min överarm! Nog om denna dag, den tar slut och då ska det fiskas lite under resten av helgen.
Sunk floats.
Dessa gör du enkelt genom att köpa ett gäng frigolitägg i en hobbyaffär, stick något vasst rakt genom dem och limman fast en styv tube med 2 - komponentslimm. Därefter varmer du försiktigt en fläns i varje änden av tuben och målar dem i någon matt färg typ svart, brun eller grön.
Äggen bör vara 3 - 4 cm långa och då klarar dem en hysfad betesfisk, fixera detta flöte med 2 pårlor och 2 floatstopps på lina och knut fast din wiretafs samt bräcklänken till sänket.

Bait poppers.
Samma ägg som ovan, dock mindre! Jag använder dem minsta äggen som är 1,5 cm långa, det räcker för att hela tiden dra upp din levande Mört och den vill ner till bottnen och reklamen är i gång. Knut fast dem med en tunn tråd eller en bit gammal tunn braid.
Jag har 20 cm lång lina mellan baitpoppern och betesfisken. Du fäster linan i äggen genom att trycka genom en längre synål eller en tunn hairneedle och knuter med ett par tre överhandsknuter.
Färga dem gärna i en färg som attrahera gäddan, rött, gult, orange eller vita brukar funka bra. Har gäddan varit fångade mer än 20 gånger med denna metod, kanske du ska ha dem i dem färgerna som jag nämnde under Sunken floats?

Margin floats.
Flöten för fiske nära land, behöver inte vara så stora, men gärna lite mera knubbiga, så dem har lite bra bärkraft. Du gör dem av Balsaträ, gärna i rundstav, så slipper du en del jobb med slipningen av dem. När du har formad formen på dem, mäter du upp tjockleken på dina lekanden och borrar in i bottnen av flötet ca 1 cm. Därefter trycker du in ditt lekande och sticker in en tunn mässingtråd från sidan av flötet, denna tråd skall gå genom hela flötets diameter och den skall gå genom lekandet för att sitta fast.
När du är klar med detta, fyller du försiktigt ner lite limm i hålet och runt lekandet, se till att lekandet förblir rörligt, slipa ner mässingstråden. Jag har dem i dessa färger, rött syns alla dagar och dem svarta använder jag när jag fiskar i motljus. Perfekta flöten för närdistansfiske efter gädda och för störra Abborrar. Lacka dem flera gånger med båtfernissa och sista lackningen kan vara matt om det behövs, båtfernissa gör dem otroligt hållbara och det blir en mycket fin finish.


Rucksacks.

En bra ryggsäck är nästan ett måste, om du har långt att gå till dina swims, jag säger inte att du ska köpa denna Ultimate, jag fick den billigt och den har enligt mig en bra uppsättning av fickor. Framme får en stor box plats, över denna fickan, har jag mina verktyg och i den långa fickan på sidan har jag mina indikatorer och flöten. Detta gör att jag snabbt kommer igång på morgonen!

På höger sidan finns 2 mindre fickor för oljor, flavours, syringes, rig-bins mm. Inne i det stora fack har jag mat, kaffe, kläder, säck, trasa mm. Tänk noga genom vad du har med dig och se till att det får plats innan du köper en ryggsäck till ditt gäddfiske. Vaderingen ska vara bra och den skall sitta bra på din rygg och vara inställbar annars blir den bara en plåga för dig.



Rod slings.

Är du en fiskare, som fiskar mycket i åarna eller flyttar dig ofta under dagen, så kan en enkel Rod sling eller Stalker sling som dem kallas vara en god investering för dig. Denna är en Fox Stalker Sling och den tar 3 upptacklade spön på utsidan, spöna fästs med kardborrelåsning och ändbuttarna är nerstuckna i tre hållare i bottnen.

På andra sidan av denna sling, har du 2 längre fickor/fack, ett långt fack, var du har din håv och skaft och i det andra, som är lite kortare, har du dina banksticks med larmen på. Inne i slingen har du ditt parasoll mm. Bärhandtag och en justerbar axelrem gör den lätt att bära, dem brukar ligga runt en 500 lapp i butikerna och än en gång kolla över vad du ska få plats med innan du handlar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.