söndag 29 november 2009

Tackel för flötmete, Floatlgering, Stora flöten, E.T Flavours och en lätt stol.

Jag visar dig denna gång hur mitt flötmete ser ut och mitt floatledgertackel, enkla tackel som ger mycket fisk. För riktigt stora beten gör jag mina egna flöten, du får även här lite kring Eddie Turners enormt effektiva Pikeflavours och vi börjar med tre av dessa. Avslutningsvis tittar vi på en enkel stol, som är väldigt lätt och enkel att ha med sig.
Tackel för flötmete.

Som du ser, inget avanserad tackel. Så enkelt att alla kan få ihop det på rätt sätt, hemmagjord flöte med en bärkraft på 10 gram klarar en hel Sill eller en normalstor Mört. Jag använder alltid ett glidande bly på huvudlinan och skulle jag behöva att justera flötet, så gör jag det genom att montera blyhagel på wiretafsen. Alla mina spön är upptacklade med ett beteslås och då går det snabbt att komma i gång på morgonen eller byta en wiretafs.


Tackel för Floatledgering.
Inte lätt att få med allt på bild, men jag tror att du ser hur det är gjord. Först är det 2 flötesstopp på linan, sen en 5 mm pärla och därefter mitt flöte. Sen kommer det en 5 mm pärla och 1 flötesstopp som hindra att flötet skadas mot mina blyhagel eller trasslar in sig i wiretafsen. Efter det sista flötesstopp kommer mitt beteslås, en lång wire och sedan en kortare wiretafs med 2 krokar. All bly sitter på den längre wiren, fiska detta tackel ca 60 - 70 cm överdjupt och strama upp din lina mot blyet tills flötet står lodrätt i ytan.
När gäddan tar ditt bete kommer flötet att lägga sig på ytan för att sedan vandra, allt medans ditt nappalarm piper. Fiskar du med en uppoppad betesfisk, bör du fiska med 80 - 90 cm överdjup på grund av vinklen mellan din lina och betet.

Flöten för större betesfiskar.

Dessa flöten gör jag själv, antingen modifiera jag några billiga köpta eller så är det egen tillverkning som gäller. Till vänster på bilden ett flöte som klara beten upp till 400 gram och jag använder det också till Floatledgering i hårt blåsigt väder och fiskar då med ett stort bly typ 3 - 4 oz som är glidande, flötets längd gör det synligt även bland vågor.

Dem 2 flöten i mitten är billiga köpta röd/vita frigolitflöten som jag har modifierad genom att montara en en extra flytkropp som ger mera bärkraft och det andra har fått en vinge som dels tar upp lite vind och dels gör flötet mera synligt. Båda dessa flöten har en ögla i botten och gör att dem ligger lite mera stabilt på vattenytan. Det sista flötet klarar beten upp till 500 gram och den storleken använder jag inte allt för ofta, men det händer och då vill jag ha et flöte som klarar dessa betesstorlekar.




E.T Winterjuice Pikeattractors.
Smelt, Oily Sardine och Freshwater Eel är dem dofter, jag haft bäst fiske på av dessa produkter. Supereffektiva och dem löser sig även i iskallt vatten. Vad jag har märkt med E.T´s doftämnen för gädda, är att dem har inte den stinkande doften som många andra tillverkare har, dessa är betydligt mera diskreta i doften, men dem drar till sig gäddor som flugor runt ....ni vet!
E.T´s range av gäddprylar är inte världens största, men vill du ha det bästa av det bästa, så kolla hans grejor!




JRC Guest Chair.

En liten och smidig stol som är perfekt för gäddfiskaren, visst den har inga inställbara ben, men lutningen är perfekt för denm flesta ställen. Blir helt platt och väger bara 2,7 kilo. Kan även användas i båt, om du fällar in benen, ryggstödet gör att du sitter bra på båtens toftar och din tyngd gör att du inte ramlar baklänges. Jag äger tyvärr ingen själv, men det ska jag ändra på, såpass bra är den.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.