måndag 9 november 2009

Hur du kan locka fram Gäddan och en titt på ditt set-up.

Ni vet säkert alla hur svårt det kan vara att fånga livebaits, när man behöver dem! Mitt tips är att mäska 2 platser, en var du kan flötmeta dina betesfiskar eller quiverfiska dem och den andra platsen låter du vara ostört.
Den sistnämda också drar till sig småfisken och du kan prova att lägga ut ett bete på denna mäskplats. Var det finns lätttillgänglig föda, finns gäddan, så enkelt är det. Prova efter betesfisken på djup runt 2 - 3 meter, där brukar man hitta dem vid denna årstid. Ett par mindre mäskbollar i en triangel lockar fram Mörten och gäddan är aldrig långt borta. Jag brukar använda krossad Hampa, vit och brunt ströbröd, Anisolja, krossade majs och lite hela majskorn till Mörtmäsken. Har du en bra blandning, så använd den. Håll koll på flyende småfisk på mäskplatsen, sker det så är det bara att lägga ut ett flötmete med en levande Mört och resten kan du!
Gäddbete nummer 1, när det gäller flötmete med levande beten. Mörten är gäddans huvudsaliga föda i dem flesta vatten. Även Abborren, Gösen och andra rovfiskar tar dessa silvriga fiskar med stor glädje. Min favorit storlek är en Mört på 15 - 20 cm, men den storleken, är inte alltid så enkel att få tag på, men den storleken är helt klart bäst, enligt mina resultat.

Vi ska titta lite på din inställning av spö, indikator mm. Spöet har du på 2 banksticks som det står vågrätt eller lite ner mot vattenytan. Ditt nappalarm har du på den främre banksticks och på den bakre har du ett backrest. Spöet skall vara placerad, så din Drop-off indikator sitter direkt under rullen eller en liten bit bakom rullen. Fiska alltid med öppen bygel, så fisken kan ta lina och inte känner något motstånd.
Som du ser på denna bild, så är byglen öppen och min braid ligger spänd nere mot lintrissan på rullen, indikatorn sitter direkt under rullen och på det sätter kan inte linan fastna i rullen, när fisken tar lina. Linan kan inte trassla sig under ett drop bite. Detta är väldigt viktigt, din lina ska vara tight till betet, då får du den bästa indikationen och inga vindnapp eller trassel.


Så här ska det se ut, ändå vill jag säga att det är på gränsen till vad som är okay! Drop-off indikatorn borde ha suttit mera under rullen och grunden till att det blev så här, var att det inte gick att få ner banksticksen på ett bättre sätt. Spöet kan ibland behövas justeras fram eller tillbaka för att få det rätt, men ibland lyckas man inte riktigt med vad man hade tänkt sig.
Om du gör dina indikatorer själv, ska du tänka på att ditt verktygsclips skall sitta stramt runt din bakre banksticks, det eliminera falska pip genom att den sitter stadigt och inte rör sig i sidled. Du kan även ha indikatorer med antingen en glasfiberpinne var Ping-pongbollen sitter på eller ha en bit dacronlina, som inte vinden får tag i så lätt.
Se till att du har en tyngd på din indikator, den skall kunna droppa, när fisken går emot dig och clipset skall kunna släppa linan när fisken går med ditt bete. Som du ser på bilden har jag 4 större blyhagel som vikt och det fungera väldigt bra.



Så ser det ut när en fisk tar mitt bete och går emot mig, indikatoren fallar och jag går fram och tar av indikatoren från linan. Jag tar upp spöet och fällar byglen, veva ifatt linan och känner efter, varefter jag krokar.
Skulle gäddan gå ut med mitt bete, ramlar indikatoren av linan och linan ringlar ut genom spöringerna. Jag tar upp spöet och dra ut en meter lina och vänta tills gäddan sträcker ut lina, därefter vevar jag snabbt tills jag känner gäddan och krokar. Svårare än så är det inte!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.