söndag 8 november 2009

En salig blandning av lite tips.

Jag var och metade gädda i dag och jag tappade en rejäl fisk, som tog en död Mört som jag bottenmetade med. Tyvärr var nappet otroligt snabbt och jag hann inte kroka den förän den hade gått under en stubbe. Jag fick in fisken till stubben, men sen var det tvärrstopp och när jag pressade allt jag kunde drog gäddan bara ner mitt spö och mitt tackel lossnade. Jag såg en enorm virvel bakom stubben och kvar hade jag ett tackle med alla krokarna rättade! Shit happens! Men det går flera tåg....Det är bara så retfullt att förlora en sådan fisk, men jag återkommer! Vi var inne på gamla spinnerblad och söndriga jiggar, så här kan du återanvända dem. Bara att koppla på dina tackel och det funkar! Det blir alltid lite blänk från bladet och det kan väcka nyfikenheten hos rovfiskarna.

När du injekserar flavours eller oljor i dina deadbaits, ska du försöka att få in det mesta i bukhålan. Här sipprar det ut saktare och du har doften längre i dina beten. Du kan även ge dem lite i ryggen eller genom munnen. 1 ml per fisk räcker till en hel dags fiske och gäddan hittar din fisk genom att följa doftstråket.

Vid allt mete med betesfisk är det viktigt att du petar bort lite fjäll, innan du monterar dina krokar. Jag brukar göra rent, så att hela kroken bara sitter i rent kött, det gör det lättare att kroka gäddan på alla avstånd och med alla krokstorlekar.


Detta var mina val för dagen och det var en död Mört med Sardine Oil som den stora damen tog i dag, men tyvärr, så gick det inte så bra för mig. Det svider fortfarande! Man kan inte vinna jämt!
Som tur var tog hon inte mitt tackel, det hade varit ännu värre att bära vetskapen, att man kanske skulle hitta en stor gädda död vid vattnet. Hon klarade sig och jag kommer att jaga skiten ur henne, tills jag har henne på mattan! Jag vet nog på ett ungefär vart hon har sin ståndplats och jag vet också vad hon kommer att göra nästa gång jag krokar henne.



Vi har även varit inne på, att du bör ha ett avstånd mellan ditt flöte och dina hagel, så du inte skader ditt flöte när du kastar ut. Som du ser på bilden, har jag ett flötesstopp under flötet och det gör att flötet aldrig kommer i kontakt med mina hagel. Du slipper en mssa skadade flöten och extrautgifter genom ett enda flötesstopp, det kan det väl vara värd eller hur?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.