söndag 8 november 2009

Some old Pikeshots!

Vi tar lite bilder på fisk fångade i hemstaden Nybro, fiskarna är från Linnéasjön och Black Pool, båda vatten som nog är mera kända för sina Karpar. Det finns en del hyfsade Gäddor i dessa två vatten, Linnéasjön har nog alltid haft en krokodil som man har jagad och Black Pool hade den berömda "Nanna" som jag landade 11 gånger, innan hon tog fel mans bete och blev avlivad (mer om detta finns i min bok: Så fångar du Storgäddan) Black Pool är dock på väg tillbaka igen, det finns några som kan bli något med tiden, OM dem får den vård dem behöver och inte klubbas!
Allt handlar inte om fiske, det finns lite att uppleva också!

Det finns en massa att uppleva när man fiskar, årstiderna, vädrets skiftninger, växter, fåglar, djur o s v. Ta för dig, det är gratis! Ha gärna din kamera framme, man vet aldrig vad som dyker upp. Det gäller att fånga ögonblicket, det rätta ljuset och bara få den bilden du vet, med kanonskärpan, var allt är perfekt. Inget som är redigerad eller kört i något fotoprogram, utan bara som det exakt var just den stunden. Man ser ibland en del bilder som är tillgjorda, så pass mycket att det blir fullständigt fel, det blir onaturligt både i färgerna och rent av hela motivet.

Nanna från Black Pool.
Jag vet inte för vilken gång i raden, det kan vara när hon vägde 8,2 kilo. Jag hittade snabbt hennes ståndplats och det roliga är, att under alla 11 gångerna jag landade henne, så var det aldrig samma bete hon gick på. Tog hon en Sill, så var det Makrill eller ett annat bete nästa gång, lite smart var hon, men inte tillräckligt för att lura mig.

Lean, mean fighting machine.
En lång och smal Gädda som togs på en driftad död Mört, det var nog tur att jag fick denna fisk, för den hade ett tackel med en 3/0 trekrok sittande nere i svaljet och hon kunde inte svälja ner ett bete. Hon tog dock fisk, men hon fick inte ner dem genom svaljet. Efter en större operation, var Henrik Johansson var till stor hjälp, fick vi ut kroken genom att klippa sönder den fullständigt och plocka ut bitarna. Efter en timme i en Piketunnel, var hon frisk igen och hon lever fortfarande, troligen kommer hon upp snart och man har en ny 10:a på sitt samvete!

½ Makrill har än en gång visat sin effektivitet!

Denna gädda togs i Linnéasjön under ett kombifiske, var jag fiskade Karp och samtidigt hade ett bottenmete ute efter gädda. Det funkade alldeles utmärkt och jag fick både Humpy och denna gädda. Ska passa på att tacka den gode Ronny Göransson för hjälp med bilderna.

Jag tror att båda fiskarna vägde runt 7 kilo, det är så länge sen bilden togs att jag inte minns. Jag kommer dock ihåg att metoden var floatledgering och en ½ Makrill som var injekserad med Pilchard Oil, var mitt bete.

Lekgädda på hel Makrill!
När Karin och jag kom till Linnéasjöns badplats och jag stängde bildörren, stack det iväg en större fisk från en liten vassrugge som fanns på badplatsen. Min första tanke var - Shit! dem leker nu! Det blev i allafall fiske och jag fick ut mina tre spön med bottenbeten och mitt flötmete, därefter var det dags för kaffet. Efter en stund började det bli lite liv inne vid vasruggen igen och jag gick försiktig dit och tittade.
Här gick en stor gädda med 2-3 små hannar kring sig, solen skinade och djupet var 60 - 70 cm. Dem märkte mig och simmade sakta ut på djupare vatten. Jag vevade in ena spöet och monterade en hel Makrill och poppade upp den med 2 bitar frigolit, därefter gick bort till vassruggen och lade ut Makrillen var gäddorna senast hade befunnit sig. Efter lite trixande med linan fick jag med mig spöet tillbaka till banksticksen och ställde in min indikator, skulle detta fungera?
Det tog 20 minuter sen var dem tillbaka vid vassen, men inget hände och jag satt och blev mer och mer besviken. Efter ytterliga en timme fick jag ett par bleep på mitt larm, men indikatoren rörde sig inte och jag tittade mot vassruggen. Den stora gäddan gjorde utfall mot Makrillen, men tog den inte och vi var nu inne på en grej som passade mig. Jag visste att hon skulle hugga, frågan var bara när!
4 - 5 utfall blev det och sen blev det stilla som graven, jag tog en kopp kaffe och funderade över om hon hade backat ur leken. Sen small det till ut av bara helvete därborta och mitt larm skrek som en stucken gris - Det funkade tänkte jag och tog upp spöet, det kan bara var henne, inget annat här på badplatsen tar en 35 cm Makrill med den hastigheten!
Hon fick ca 1 minut, sen krokade jag och det tog tvärstopp 25 meter ut var hon hade stannat och vände mitt bete. Drillningen var lugn bortsett från en kraftig rusning framför håven, hon vägde 9,3 kilo och fick lugna sig i säcken tills Karin kom och tog denna bild.
Så här är det, kan en gädda inte jaga bort en inkräktare, så huggar hon inkräktaren och sväljar denna, ett bra sätt att bli av med ett problem eller hur? Likaså är det med dem små gäddhanarna, dem är välkomna så länge hon har rommen kvar, när den är släppt, ska dessa små artfränder passa sig! Det händer att dem stannar kvar för länge vid hennes sida och oftast slutar dem sina dagar som ett kärleksmåltid, tänk dig om fruntimmren hade varit likadana! Relase the load and run for your life!