tisdag 17 november 2009

Det sista i min dragbox!

Jag hittade 5 drag som har gett mycket fisk genom åren och jag vill bara i detta inlägg visa dig dem, det blir dem sista! Dem har ofta gett fisk, när annat inte har fungerad, men ibland ger dem inget heller. Det finns ett par tips också som du kan testa och ett var rätt så häpnadsväckande att se!
ABU Droppen.

Världens mest kända och använda spinnare? Jag tror inte det är många,, som inte har fiskat med denna spinnare, dem kastar bra, finns i en massa olika vikter och färgkombinationer och dem ger fisk överallt. Min först gädda över 10 kilo i Danmark togs på en guldfärgad 6 grams Droppenspinnare i Havreholms slotssjö under en buske och linan var Platil 0, 20 mm. Great fun!

Jag var i Rismåla göl för ett tag sedan och testade lite fiske med ballonger, det kommer fram en äldre herre av utlänsk härkomst och frågade mig - Va du göra? Jag fiskar med ballong och förklarade. -Det funka på Regnbåge? Jag vet inte svarade jag. - Jag köpa ballong av dig? Nej du kan få en och jag blåste upp en ballong och gav den till honom. - Du visa mig, jag kan inte och jag monterade den rosa ballongen och kastade ut. Under den rosa ballongen satt en 12 grams Droppenspinnare i silver på en köpt wiretafs. Ja-ja micket braa sade gubben, när det drev ut på gölen. Efter en stund i den friska västvinden var ballongen nära en brygga och jag sade till honom att göra ett mothugg.

Han krokade så en i helvete! Ballongen small som ett skott och försvann och jag skrattade. - Vad göra nu undrade han. Veva in, vi får göra om det. Gubben vevade in och sen small det till i hans spö, in kommer en 2 kilos gädda med hela käften full av rosa ballonggummi och i käkvinklen satt hans Droppenspinnare. När han krokade, exploderade ballongen och gummit fastnade på krokarna och han vevade in en fladdrande rosa grej med silversked, det blev bara för mycket för gäddan!

Gubben fick upp sin gädda, tog tre steg in i skogen och kom ut med en mindre påk och med ett slag rensade han gäddan, tackade mig och försvann på cyklen med orden - Micket fin middag! Jag stod kvar och hade nu fått ytterligare en idé på huvudet! Jag provade att spinnfiska med dessa gummistrimmlar, men kammmade noll. Men det ska provas mera i framtiden. Undrar om hans gädda smakade gummi?


Red and White.

En bra färg som ofta ger fisk, alla fiskar med dessa färger och själv använder jag denna wobblare under leken var jag hela tiden kastar bland lekande gäddor. Dem hugger oftast i ren ilska för att bli av med den röd/vita inkräktaren. Även bra för Gös ocgh stor Abborre.

Se över alla krokarna, när du köper wobblare, dem är oftast slöa och behöver slipas lite med ett diamant bryne.



Skeddrag.

Större skeddrag med en lugn och vacklande gång brukar vara bra för gädda, ta till exempelvis Abu´s Atom 35 gram i blå/silver. Hur mycket gädda har det inte fångats på detta drag? Miljoner och detta svart/silvriga är inte långt efter, jag vet inte namnet på det tyvärr.

Det fiskar väldigt grunt och är perfekt på våren, var gäddorna står inne i grunda viker och solar sig, i väntan på leken. Det finns alltid med mig, man vet aldrig när man behöver det! Det är mer än en dag, detta drag har räddad mig från en blankning.




Relax 20 cm.
Jag jiggfiskar inte med dessa jiggkroppar som man brukar göra det! Jag trär dem på en wiretafs var ena kroken sitter i ryggen och den andra hänger löst utanpå jiggkroppen. Jag har 3 - 4 SSG-hagel på wiretafsen som kastvikt och sen fyller jag jiggkroppen både med luft och med en liten mängd olja/flavour.
Kasta ut och jigga in den med sakta en höjning av spöet och låt den sjunka och vänta en stund och så fortsätter du. Mycket effektivt och det är nog inte många i ditt vatten som använder jiggar på det sättet? Håll hela tiden bra kontakt till betet och titta på linan, var den skär vattenytan, kroka på minsta avvikande rörelse.



Ewia 28 gram.

Egentligen ett långtkastande kustdrag som är gjord för Havsöringsfiske, men det är super för gädda i denna färg. Litet och kompakt drag som ändå trotts sin vikt, går ganska grunt i vattnet. Som sagt långtkastande och du når ut till gäddorna som står långt ute från land eller långt från båten, du får fisk som inte skräms av båten eller din skugga, en riktig killer under soliga dagar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.