torsdag 12 november 2009

Spinnbeten för Gädda.

Det blir lite bilder på en del spinnbeten som jag har haft en del framgånger med. Jag är ingen spinnfiskare, jag är lat och orkar inte stå hela dagar i ända och kasta dessa beten. Ett par timmar någon gång per år brukar bli vad jag tycker är roligt.
Metet ger bättre resultat och oftast större fiskar, jag kan ha fel, men det är min egen erfarenhet och den kanske blev lidande av min lathet, vad vet jag? Gäddan är kannibal och dessa gäddfärgade wobblare, är inte helt fel att fiska med under våren, var honan efter leken stöter bort dem kärleksfulla hannarna. Upprepade kast mot en stor gäddhona kommer att reta upp henne till den milda grad, att hon huggar i ren ilska. Det finns massor av spinnbeten med denna gäddfärg och det gäller att hitta ett bete som passar dig.
Dessa Storm Jiggar i Abborrfärg är bra och dem kastar bra. Dem kommer i 2 - pack till ett pris runt 60 spänn och det är dem värda. Dem har lite 3-D i sig och verkar väldigt naturtrogna i vattnet. Gädda, gös och även större Abborrer tar dessa under dem rätta förhållanden. Dem finns i flera färger och det är bara att testa dem.

Jag har ingen aning om vad denna skapelse heter eller vem som har tillverkad den. Den fungera dock väldigt bra till mindre gäddor och du kan fiska med den i rätt så tjock växtlighet, utan att den samlar på sig för mycket skit. Finns i flera färger och jag tror att Berras Sportfiske säljer den.


Klara soliga dagar brukar lite mörkare färger ge bättre än skrikiga färger eller silver/guld färg, jag har haft bra fiske på just dessa wobblare som är överst och nederst en SwimWhizz kopia ch tvåan uppifrån är en Bombe 18A och trean är en Rapala med en Strömmingsliknande färg.



Poppers och Jerkbaits är inte min smak eller ska vi kalla det still, jag är nog för gammal för detta fiske som kräver av utövaren att han eller hon besitter spasma eller ticks i hela kroppen. Lilla Nemo är super effektiv till gädda, utan tvekan ett bete som kan reta upp vilken gädda som helst och den rekommendear jag starkt.
Dem andra Poppers ska fiskas med spöet högt och samtidigt som du veva in, ska du knycka med spötoppen. Betet fåren zig-zaggande gång oh du kan fiska desssa beten över eller bredvid växtligheten, oftast är det väldigt våldsamma attackar som kommer från gäddorna. Lägg märke till att 2 av dessa beten har Makrillfärg!




2 kommentarer:

  1. Du får helt enkelt börja lägga dig raklång i båten med elsnurran & pilla naveln med 2 - 3 spön ute & korsa sjön kryss metoden så blir inte spinnfisket så jobbigt & man får samtidigt färg (på framsidan)haha...

    SvaraRadera
  2. Det är redan testad och min vitbuk skrämmer mera än den lockar, sen är det jobbigt med alla kvinnor längs stränderna!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.