måndag 30 november 2009

Lite tips och och årets julklapp!

Det var satan var mörkt det är nu! Ni får ursäkta att jag svär, men jag tycker det är lite deprimerande, man behöver pannlampan direkt man kommer ut från dörren! Försäljningen av pannlampor kommer att öka med flera hundrade procent detta år, jag fundera starkt på att montera små lampor från julgransbelysningen på mina Coca - cola bottnar, så man ser vart f-n man befinner sig!
Nja, riktigt så farligt är det inte än, men det är svart i mörka Småland just nu och vi måste ha lite snö som kan lysa upp vår tillvaro. Lite tips kanske kan lysa upp din tillvaro, vi provar och ser hur det lyckas.Du kan använda hangers från karpfisket som indikator till ditt gäddmete, eller göra dem själv som denna på bilden. En bit toakedja, en liten plastkula och ett linclips med ett par pärlor och en hårnål, är allt du behöver. Den måste dock vara tillräckligt tung, så den visar drop - back bites, när gäddan går emot dig med betet.
Så här fina blev mina, fast jag använder dem till karpfisket för det mesta. Dem fick namnet Bengt och varför, får ni själva räkna ut!

Här har du fästet på den bakre banksticksen, det är gjord av en klädeshängare i plast som en gång i tiden fanns på en hylla. I änden av kedjan har jag en hake, så jag kan i praktiken fästa den på lite av varje och kedjan är rörlig och ger rätt tyngd.


Dem flesta spön på marknaden har integrerade lineclips, men en del har det inte och lineclips är ett måste vid vissa typer av fiske, det kan vara flötestrolling, flötmete eller annat, dem behövs! Sen köper man lösa och monterar dem på spöhandtaget framför rullen, men så kommer den dagen var du behöver ditt lineclips och du upptäcker att det är borta!
Det går med gummiband, men hur snyggt är det? Ett par kraftiga buntband kan användas till mycket och efter man har låst fast det önskade, så slängs dem. Helt onödigt, du får världen bästa linclips ut spetsen av dem. Nyp bara av dem och linda eller tejpa fast dem och din dag är räddad, du ser på bilden hur en del buntband är räflade vid spetsen och det är dessa du ska använda. Dessa håller linan väldigt bra och skapar lite motstånd som är bra vid flötestrolling mm.



Blir inte pannlampan årets julklapp, så blir det denna puoch från Biltema. En perfekt storlek som passar bra till fisket, jag har dem som skydd för mina extraspolar mm. Jag har kollat lite och videokamera, systemkamera, större rullar o s v.
Dem passar till det mesta, bra vadderade, 2 - vägs dragkedja och ett litet bärhandtag, det blir inte bättre för 50 kronor! Jag har t o m försökt att förstöra en, genom att ha den som frysbag och det funkar kanonbra, jag hittade en fyrkantig plastbunke som passade ner i pouchen och en frysklamp och 10 Sillar får plats.
Ska du ha dem som skydd för dina extraspolar, kan du gör mellanrummen med ett par bitar från ett sittunderlag och klippa till några skumgummibitar som lock. Du ser på bilden hur jag har gjord det.




2 kommentarer:

  1. Kanske det blir en årets julklapp till mig själv då haha...

    Den där clips ide´n är helt kanon, bra att kunna ha linan sträckt när man knyter & grejhojtar & man måste lägga ifrån sig spöet mitt i för att veva in annan fisk eller bottennapp.
    Tack åter igen för en fin blogg (vet inte vilken gång i ordningen jag skrev det haha) :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.