fredag 23 oktober 2009

Sant eller falskt?

Jag fick en väldig bra fråga via mejl angående om min synpunkt på det nya världsrekordet på gädda och jag fick dem två nedersta bilderna att bedömma. Fisken ska vara 156 cm lång och väga 63lb 14 oz! Den ska vara fångad i en mindre damm i Polen under vintern 2008. Jag letade själv efter bilden på den polska rekordgäddan som är den på översta bilden och den ska vara bevittnad både under fångsten och vid vägningen. Gamla Polska rekordet är denna fisk på 24,1 kilo från Nida river, oktober 1976 och den får man väl tro på eller? Jag verken kan eller vill bedömma andras fiskar.
Här synes nya världsrekordet.

Samma fisk igen, men med en annan person, fisken är inlindad i lina och jag är nog lite tveksam till längden på fisken och vikten. Kollar man noga på fiskens mönster, så rör det sig om samma fisk på båda bilderna. 63lb 14 oz är 28,935 kilo och det är i överkant, kanske 20 kilo låter mer rimligt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.