söndag 18 oktober 2009

Floatledgering, så ser nappet ut på bild. Del 1.

Jag vill bara visa lite kring hur det går till vid fiska med Floatledgering, en av dem känsligaste metoderna för bottenmete efter gädda. En suverän metod som alltid fungerar och den är absolut min favorit metod när det är kallt i vattnet och gäddan är lite trög. Jag rekommendera verkligen denna metod och jag har fångad hur mycket fisk på detta sätt genom snart fyra decenier. Laddat och klart! Byglen är öppen och Drop - off indikatorn sitter direkt under rullen och larmet är påslaget. Ingen gädda kan ta ditt bete utan att det hörs och syns, vilket är enormt viktigt! Det är så lätt att göra fel och gäddan kan svälja ditt bete och det får inte hända, får du ofta gäddor som har svalt dina krokar, så gör du fel och bör se över ditt problem.
Så ska ditt flöte stå i ytan när du fiskar med denna metod, lodrätt och linan skall vara uppstramad till din indikator.

Här tar en mindre gädda mitt bete och flötet lägger sig på ytan och samtidigt piper mitt larm och indikatorn faller.


Här går gäddan med betet, larmet piper och indikatorn stiger upp mot rullen.



Linan dras ur clipset på indikatorn och den faller ner, man ser vid spötoppen att gäddan går med betet och det är dags att kroka. Du får inte vänta flera minuter, då har gäddan svalt ditt bete och krokarna är mycket svåra att få ut, utan att skada fisken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.