torsdag 1 oktober 2009

Lite gör-det-själv grejor!











Vi kan köpa ihjäl oss på fiskeprylar, det har du nog märkt eller hur? Jag är ingen snål person, jag köper allt jag inte kan göra själv eller göra bättre! Man kan spara en del pengar som man kan lägga på viktigare grejor som typ bra lina, krok, lekanden, wire, rulla och spön. Som du ser blir den listan lång, men det är upp till dig, du kanske inte har tiden eller annat. Hur eller hur, så kommer lite du kan göra själv.
Bild 1. Min bom för driftfiske är en 30 cm lång styv tub med ett fastlimmad sänke och en bit gummi i ena änden. Linan sticks genom och wiretafsen knuts fast och lekandet dras sedan upp i gummiet. Bommen gör, att om betesfisken simmar upp mot huvudlinan så drar bommen bort huvudlinan från betesfisken och min lina är skyddad om en gädda tar mitt bete i detta ögonblick.
Bild 2. Det går att köpa såkallade inserts för att poppa upp dina deadbaits, det går lite bra med mindre tillklippta foambitar, bitar från en sittdyna eller dem ihåliga foambitarna som du kan använda för att poppa upp dina Kebab - riggar. Billigt och det flyter lika bra som dem köpta, du trycker bara ner en bit i din betesfisk med en Peang och justera sedan med blyhagel till fisken står på rått nivå över bottnen.
Bild 3. Många använder spinnerblades och dem funkar bra, men med lite 0,50 mm mässingplåt kan du göra dina egna i vilken storlek och form du önskar. Slå ett hål i dem med en liten spik och montera dem vid hjälp av ett litet beteslås eller splitring. Putsa dem med lite Svinto om dem blir för mörka, detta lockar gäddan från långt håll och jag använder det vid flötestrolling, flötmete med livebaits och även vid flötmete med deadbaits, var jag ibland dra och låter dem sjunka.
Bild 4. Det finns inga bra hairstopps för Kebab - riggar än, men det kommer nog med tiden, dessa på bilden kommer från en del av grabbens leksaker typ modellbygge var alla grejor sitter gjutna på en liten ram och man får bryta loss dem. Ungefär som en del ledgerbeads gjorde på 80 - talet. På brandsläckare sitter det en plombering av plast som kan användas till stopps o s v håll ögonen öppna och du hittar massor av saker som du kan använda till ditt fiske. På en del klädhängare sitter det en extra grej som håller ihop plaggen med prislappen. Den ser exakt ut som en köpt deadbaitclip från Fox, fast den är lite större, men det funkar.
Bild 5. En Linnéagädda tagen på driftfiske med en levande Mört, jag hade en kikare på flötet hela tiden och avståndet var nog närmre 150 meter. Detta fiske är kul och avslappnande, lägg ut flötet så vinden kan få tag i vingen och låt det driva. Glöm inte att ha bra linkontroll och ha koll på flötet hela tiden, ena stunden ser du flötet, i nästa sekund är det borta. Jag använder 13 fots spön med 3 lb testkurba för detta fiske och braid är ett måste samt en rulle med bra linläggning och linkapacitet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.