torsdag 29 oktober 2009

Get it right everytime and keep an eye on your float!

Jag kommer i detta inlägg att belysa lite viktiga saker som du måste ha i tankarna när du metar efter Gädda. Det är så lätt att det blir fel och det slutar alltid med att Gäddan tar skada på grund av omärksamhet under fisket. Vi ska även titta på lite tips som gör ditt fiske effektivare och du sparar en del tid, tid som viktigt när du anländer på morgonen och vi tittar på fiske med braids.
Braided reel line, a personal choice.
Braids kommer mera och mera in i predatorfisket och visst har denna typ av spunnen lina en plats och stor betydelse i detta fiske. Jag tycker att du ska prova dessa linor om du inte redan använder dem. Det är en enorm skillnad mellan nylon och braids och dem första fiskarna kommer att kännas väldigt konstiga att drilla. Du känner varje rörelse din gädda gör under fighten och det kan ge en lite konstig känsla. Det beror på att dessa linor är stumma eller bara har lite töjbarhet, vilket gör att det ända som ger med sig är ditt spö och det tar upp alla rörelser från Gäddan.

Dem flesta braids är flytande, vilket gör dem perfekta för flötmete och driftfiske. Du kan fiska på långa avstånd och ändå kunna kroka din fisk utan några större besvär. Du måste som vanligt alltid ha en bra kontroll på din lina, så den är i en rak linje mot ditt bete, då har du bra kontakt.

Det diskuteras mycket om braid är mera nötningståliga än nylonlinor och jag kan inte påstå att dem är det. En nylon klarar en nötning mot en sten under press, det gör inte en braid som kommer att skäras av direkt. Men dem har andra fördelar som stumheten, styrkan, diametern jämfört med styrkan och dem håller betydligt längre än en nylonlina som får stryk av UV-strålningen varje gång du är ute.

Det är viktigt att du har rullar med bra linlägg till ditt fiske med nylonlinor, men det är än mer viktigt att du har bra linlägg när du fiskar med braids. Det går inte att fiska med braids på rullar som läggar linan dåligt eller osymmetriskt på spolen. Du får trassel och braiden skär in i den underliggande linan, vilket gör att du inte kan kasta. Så har du rullar med taskig linlägg, håll dig till nylon eller byt upp dig till bättre rullar.

Dem vanligaste dimensioner på braid för gäddfiske ligger mellan 0,20 mm - 0,38 mm och jag rekommenderar Berkley Whiplash, Nash bullet braid, Power Pro och Strike wire. Alla dessa braids håller marknaden bästa kvalité, dem är inte billiga i inköp. Men dessa håller länge och du kan vara säker på att dem är felfria, något som är bra att veta! Använd så tunn braid du kan till driftfiske, mellantjocklekerna för flötmete och bottenmete och dem tjockare för jerkfiske och spinnfiske/trolling med stora wobblare.


Made up rods for an early morning start.
Gäddan är morgonpigg, är du det? Det bör du vara och det bästa du kan göra är att alltid ha dina spön upptacklade i din Holdall. Det gör att du kommer i gång snabbt vid vattnet och får ut dina spön i rätt tid. Gäddan har sin första huggperiod vid 8 på morgonen och då bör dina spön vara ute! Jag har som du ser allt klart förutom mina wiretafsar med mina beten på, men det går fort att få fram dessa.
Det som tar tid, är att få ner två banksticks per spö och ställa in allt så det är okay, placering av nästa spö som kanske ska ha lite flavours o s v. Allt detta tar sin tid, så mitt råd är att du kommer i god tid och inte behöver stressa. Har du alla spön ute och sitter med kaffekoppen i näven vid 8 - tiden är det lugnt, men se till att du har mattan framme och likaså dina verktyg, snart kommer första nappet och då ska allt vara klart och på rätt plats.

The important line clip.
Lineclips är en viktig ingrediens i mitt fiske efter Gädda, dels så hjälper dem till att hålla min lina i olika situationer under flötmete, bottenmete och dels under trollingfisket, jag ska förklara hur jag använder dem. Vid flötmete med sidovindar vill din lina dras av spolen och du får en massa utdragen lina som skapar en dålig linkontroll, har du öppen bygel och linan i linclipset sker inte detta, men gäddan kan ta lina om det behövs.
Jag använder även linclipset vid driftfisket, för eller senare kommer du att märka hur svårt det kan vara att hålla en lina sträckt i en rak linje till flötet. Sätt linan i clipset och ha byglen öppen och ställ spöet mot en banksticks, ditt driftflöte kommer med tiden att sträcka upp din lina och du kan fortsätta att drifta med en rak lina.
Jag stannar ofta upp mitt driftflöte på detta sätt även om min lina ligger rakt till flötet, jag fiskar här en stund och fortsätter och så håller jag på.
Andra sätt att använda linclips är vid flötestrolling, var jag trollar med öppen bygel och med linan i clipset. När en gädda hugger dras linan ur clipset och den kan ta lina, det andra spöet kan ligga kvar ute under tiden jag drillar gäddan och det blir inga trassel och jag slipper att hålla i linorna. Under bottenmete med tunga bly, händer det att det blåsar lite för mycket och min Drop - off indikator rör sig i vinden och ger mig falska pip, det funkar inte för mig! Jag måste veta om det är fisk eller vinden och vad jag gör är att jag tar av indikatorn och sätter lina lite löst i linclipset. Linan kommer att dras ur clipset i och med att jag har ett tungt bly som ligger stilla och alla napp blir runs.
Jag använder clipset på samma sätt vid fiske i strömmande vatten var en Drop -off indikator inte är det bästa genom att den rör sig upp och ner allt eftersom strömmen ökar eller lugnar sig, jag fiskar oftast med ett glidande Paternoster tackel under dessa förhållanden.


Keep your eyes on your float!
Håll hela tiden koll på ditt flöte eller andra spön som inte är larmade med ett nappalarm, en gädda tar betet fort och dem kan svälja det på plats. Nappen på ett flöte behöver inte vara mera än en liten knyck och betet är redan på väg ner i svaljet på gäddan, så se upp!
Dem flesta nappen är att flötet går i väg på ytan för att sedan dras under eller så försvinner det direkt, är det en lite mindre gädda som tar ditt bete, är nappen oftast lite knyckande och flötet dras runt på utan utan att dras ner.
Oavsett vilket så ska du sitta så du ser ditt flöte hela tiden och kroka så fort som möjligt, har du rätt avstånd mellan dina krokar, så har gäddan någon av krokarna i käften. Ditt flöte får inte bara driva runt utan uppsikt, det slutar oftast med stora problem både för dig och främst gäddan!



Get it right everytime!
Det är oerhört viktigt att du har en stram lina till ditt bete oavsett hur du bottenmetar och din Drop - off indikator skall sitta under rullen som visad här på bilden. Bygeln skall vara öppen så gäddan kan ta lina och gå med betet utan att det skapas något motstånd, annars kan den spotta ut betet eller kroka sig mot spöet och då blir det dyrt för dig!
Om det blåser sidovindar kan du sänka dina spötoppar under vattenytan, det hjälper bra mot falska pip, linbågar och ditt flöte står rätt om du fiskar med floatledgering. Kolla alltid att ditt larm är aktiverad innan du sätter dig i stolen och se till att din linclips på indikatorn inte är för stramt, gäddan tycker inte om motstånd och kan släppa betet om något känns fel. Din spötopp skall alltid peka rakt mot ditt bete, då blir det minst motstånd och du ser och hör nappet direkt gäddan tar ditt bete.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.