lördag 17 oktober 2009

Så gör du Kebab-riggen och så fiskar du med den.

Då jag har fått lite frågor kring Kebab-riggen, så kommer jag här att visa och förklara hur du gör den. Den är inte gjord som andra gör den och jag ska förklara. Ursprungsriggen är en wiretafs med en trekork i änden av wiren och man monterade sina fiskbitar på en bit lödtråd som man sedan träde på trekroken och låste fast med en bit tube som samtidigt skapade ett avstånd mellan krok och betet.
Jag provade detta och visst fungerar det, men det är alldeles för krångligt och inget jag vill stå med en blåsig dag med minusgrader. Jag löste det på mitt eget sätt och nu tar bara 15 sekunder att byta bete, ungefär samma tid som att byta en boilie under karpfisket.Här är vad du behöver för att göra dina Kebab - riggar: En smidig och knutbar wire som exempelvis Middys Tec - core, en pärla, en trekrok size 4, ett flötesstopp. Sen behöver du en avbitare och en hairneedle och ett större hairstopp.
Börja med att trä på ett flötesstopp på wiren och därefter en pärla, detta kommer att kunna justeras så du får rätt avstånd mellan krok och ditt bete. Gör nu en ögla på wiren till ditt hairstopp och därefter klippar du av wiren, så du har 45 cm sammanlagt.

Nu knuter du fast din trekrok med en Knotless knot, se till att wiren inte blir kinkad eller på annat vis skadad. Det ska se ut som visad här och du har en superstark knut som verkligen håller när den stora maddammen kommer och tar ditt bete.


Så här ska det se ut, gör flera olika riggat med olika långa "hair" och prova vilken längd som funkar bäst, jag har inte märkt någon större skillnad på gäddans beteende, dem tar bara betet och går med det. Vad som däremot är viktigt är att du har ca 2 cm mellan kroken och ditt bete, det ger den bästa krokningen och du har inget bete som kan störa krokningen.



Nu är det bara att fylla riggen med fiskbitar, filéer mm. Som du ser på bilden, så har jag ett stort hairstopp som håller betet på plats. Mina beten är olika fiskbitar typ Sill, Makrill, Mört o s v. Det mesta fungerar och du kan även blanda och ha flera olika fiskbitar på riggen. Jag använder ganska ofta en 20 mm pop - up boilie som har en välsynlig färg, jag har fått för mig att dem balansera betet lite, dem dofter fisk och dem syns bra. Ska du lyfta upp din rigg kan du göra det med baitpoppers med en bra färg. Du kan doppa din Kebab - rigg i olja och flavours och du kan även färga betet genom att dopppa det i en blandning av vatten och boiliefärg. Det finns så många möjligheter inom gäddmetet, den gamla tiden med en röd/vit korkpropp är passerad sedan länge.
Det mesta av fisket sker med en dubbelwire var jag på den översta wiren har ett stort blyhagel och delningen mellan wiretafsarna gör riggen mer rörlig och den översta wiren måste var 15 cm längre än den nedre, då man aldrig vet hur riggen landar. Skulle betet landa på den översta wiren, gör det inget, gäddan har inte din huvudlina i käften och kan inte skada den. Jag fiskar med Drop - off indikatorer och stramar upp min lina mot blyhaglet och betet.
Nappen blir antingen en dragning var indikatorn släpper från min lina och gäddan går med betet eller ett dropp, var indikatorn faller sakta ner, det sker när gäddan går emot dig efter att ha tagit betet. Kroka efter 20 - 30 sekunder och gör det i sidled, din krok kommer i 9 fall utav 10 att sitta i käkvinklen på gäddan och det är ett bra ställe var du har ett bra krokfäste. Det händer också att jag använder metoden floatledgering med denna rigg, det sker främst när gäddan är trög som typ i väldigt kallt vatten.
Kebab- riggen är oslagbar om du har en mäskad plats, gäddan har vant sig vid att hitta fiskbitarna och den tvekar inte en sekund om den är hungrig och det är en rigg som du kan använda till Gös, Lake och till större Abborren. Gör ett gäng riggar och testa du också, det börjar bli rätt tid att testa den så effektiva Kebab-riggen, nu var vattentemperaturen har sjunkit och gäddan har börjat röra på sig efter sommarens slöande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.