lördag 3 oktober 2009

Rullar för Abborre och Gäddfisket mm.











Min första haspelrulle fick jag en en svensk kvinna som var arbetskamrat med min mamma, denna Mitchell 300 är från 1965. Ingrid som den snälla damen hette hade den själv i 2 år innan jag fick den och jag har den fortfarande och den används till och från. Lite senare i livet fick jag tag i en extraspole i aluminium och en vurpa på cyklen gjorde att jag fick byta ut veven, annars är den original.
Dessa rullar började tillverkas på tidigt 50 - tal och redan då fanns det en bra linuppläggning på dem och dem går knappt att slita ut, vilken kvalité! Jag undrar hur många gäddor jag har fångad med denna rulle, det är väldigt många!
För Aborrefisket är rullar i 4000 storlek lämpliga, denna Shimano Aero GTM 4010 har jag haft i snart 15 år och den har varit med om ett och annat under denna tid. Fightingbromsen är bra för dem som använder den, jag gör det inte.
För tungt gäddmete med stora beten mm rekommenderar jag Daiwa´s Emblem S serie som finns i 4500, 5000, 5500 som avbildad och 6000 storlek. Superstarka rullar, långtkastande, fin frontbroms och en mycket bra linuppläggning. Dessa rullar var borta från marknaden ett par år, men public demand gjorde att dem nu är tillbaka igen och du kan köpa dem i England för mellan 55 och 60 pund och det är dem värda.
Du som ska köpa håv och som både fiskar från land och från båt bör kolla läget bland delbara håvskaft som det visade. Ett kortare skaft gör det betydligt lättare att håva en fisk från båt och från land krävs det ofta ett längre skaft. Köp gärna en såkallad netfloat som du montera på skaftet, den gör att din håv håller sig flytande under tiden du drillar fisk eller skulle tappa den från båten.
Det mesta av gäddmete sker med banksticks som håller ditt spö, du behöver dem i en längd av 50 - 60 cm och dem ska vara teleskopiska, så du kan ställa in dem i olika höjder. Det finns mycket bråte på marknaden till en billig peng, tunna med dåliga skruvar mm. Köp antingen rostfria, dem håller livet ut eller tjocka banksticks i aluminium och se till att dessa har dubbla skruvar som verkligen låser fast den teleskopiska delen.
Köper du rostfritt och tycket det är för blankt, kan du camoflera dem med lite camotejp som finns att köpa i dem flesta butikerna med fiske och vapen. u behöver 2 per spö vid bottenmete och en för flötmete och driftfiske. Du bör tänka till innan du handlar, vart ska dem användas, hur långa behöver du och i vilket material? Rostfritt är dyrt och tungt att släpa på, aluminium är billigare och lättare, dock är livslängden betydligt mindre än rostfritt, valet är ditt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.