fredag 9 oktober 2009

En blandning av smått och gott.

Det verkar inte bli något vidare med vädret denna helgen, hårda vindar och kanske lite regn över Smålandia är vad man har lovat. Just nu står det + 6 på termometern ute och lite karpfiske står för dörren i helgen.
Jag fick en påminnelse i min mejlbox att det numera ska vara förbjudet att fiska med levande beten! Jag fick en chock rent ut sagt! Är detta ett skämt eller verklighet? Jag har i så fall missat detta och skulle verkligen gärna vilja veta vad som gäller.
Vem f-n har i så fall bestämmt detta otroligt dumma förslag, totalt sinnesjukt i mina ögon och jag misstänker starkt någon flummig miljönisse som inte hade något annat för sig.
Oavsett vad, så fiskar vi vidare med flöten och då behöver vi någon form av stopp som håller våra flöten på ytan och vårt tackel på rätt nivå över bottnen och du väljer bland flötesstopp i silicone eller den traditionella stoppknuten.
Multirullar är perfekta för fiske med tunga beten, slowtrolling, trolling, bottom bouncing och även för driftfiske med flöte, vid dem flesta av dem nämnda metoderna krävs det en tunn stark braid och jag rekommendera Power Pro och Berkley Wiplash.
Jag håller på med lite tester av en braid från Fladen Fishing som inte alls är så tokig till dessa metoder, men jag kommer till den lite senare.

Mindre betesfiskar som denna Siklöja kan du tackla på detta vanliga sättet och med såpass små betesfisk kan och skall du kroka direkt. En gädda som tar en betesfisk med denna storlek kommer att bli krokad, det finns inga möjligheter att den kan ta detta bete utan att ha en krok i käften.
Siklöjan är basfödan för gäddan i många vatten var denna art finns, dem är laxartade och betydligt fetare än en vanlig Mört och det lär gäddan sig snabbt.
Gäddan följer stimmet och gör sina attacker när buken behövas att fyllas och det kan vara svårt att träffa på dessa gäddor. Men en Siklöja är ett bra bete oavsett i vilket vatten du fiskar.


Nutrabaits Winterised Pilchard Oil är en bulkolja som man oftast har i boilies för karpfiske, men den är en av dem absolut bästa oljor du kan ha till ditt gäddmete med deadbaits. Den är winterised, vilket betyder oljan sprider sig oavsett hur kallt det är i vattnet och det är en stor fördel.
Under sommaren har jag den till lite andra arter och i mina karpbeten, jag tror att Sportfiskegiganten i Malmö har denna olja i sin digre range av Nutrabaits produkter, kontakta dem och prova den nu i höst och du får flera gäddor än du brukar.



Bilden är från Rismåla göl, ett regnbågs och karpvatten, bilden är tagen under ett karpfiske. Vattnet har potential att producera grov gädda och jag har sett dem jaga Regnbågsöring ibland, bland annat i denna vik och än så länge har jag bara lyckats med en gädda på 7,3 kilo.
Helt klart är att det ska upp en större fisk för min räkning och jag tror att ett driftflöte kan vara rätt melodi under rätt dag.
Viken är jämndjup och det underlättar fisket med driftfiske, jag vet att det finns en krokodil i viken som jag mer än gärna håller upp för ett foto eller två.
Tyvärr är fisket efter gädda i Regnbågsvatten inte det lättaste, dem tar en Regnbåge och sen är det över för ett par dagar. Man måste komma rätt dag och vara på rätt plats och helst ha en mindre Regnbåge som bete, men ett annat bete som t ex en hel Makrill kan vara det som gör att den huggar eller lite deadbaitwobbling på rätt plats, vi får se vad som händer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.