söndag 25 oktober 2009

Blandade tips och två sätt att fånga gäddan på.

Blandade tips, det vet jag att ni vill ha och då ska ni få det! Jag har blandad en del denna gång och jag hoppas ni blir nöjda med innehållet, det kommer betydligt flera tips i framtiden och skulle det vara något ni söker svar på eller vill att jag ska skriva om, så är det bara att skrika till.
Fladen Fishing Vantage line.
Jag har genom snart 3 år testad denna lina från Fladen fiske i Varberg och jag måste erkänna att jag var inte direkt imponerad av den vid första ögonkastet. Detta har dock genom mina tester ändrats! Den är en mycket bra lina för det mesta, dock har den lite mycket töjbarhet, men det kan man leva med. Den är mjuk och kastar väldigt bra och så är den billig, mycket billig! En storspole kostar, hör och häpna 50 kronor på ÖoB och det är med linlängderna 0,30 mm = 1296 meter. 0,35 mm = 952 meter och i 0,40 mm får du 729 meter för din femtilapp!
Linan heter Vantage och den finns i clear, Ljusbrun och i en grön färg. Jag använder den numera till lite av varje och byter den en gång i månaden och jag kan inte hitta några större fel på den ut över töjbarheten och med tanke på 50 spänn, vad kan man begära?

Floatattachment.

Så här monterar jag dem flesta av mina flöten och med en hake är det enkelt att byta flötet. Jag har alltid två stycken silikonstopp som ska hålla mitt flöte eller en stoppknut av braid, min hake sitter i en run-bead som stoppas av två stycken 5 mm beads som går mellan silikonstoppen och jag har bara ett stopp mot wiretafsen och blyhaglet. Det är mest för att flötet inte ska vara i närheten av haglet undet kastet och däregenom skadas.

Leapfrogging for your Pike.
En lång sträcka som denna på bilden är perfekt för Leapfrogging med dina gäddspön, tyvärr är det inte ofta att det ser ut så här fint. Du kan Leapfrogga dina spön oavsett hur snårigt det är, bara du kan höra och se dina indikatorer. När du Leapfroggar dina spön börjar du med att ställa ut dem och fiskar typ en timme. Har det inte blivit en gädda, så flytter du spöet du har stående längts till höger och ställer upp det till vänster om ditt vänstre spö och så fortsätter du under hela dagen.
Du fiskar av en avsevärt sträcka under en dags fiske på detta sätt och du bör hitta vart gädda är, annars är det bara att fortsätta tills du hittar fisken. Det är ett mycket effektivt sätt att hitta fisken och att lära sig lite om vattnet du fiskar. Lägg märke till djupskillnader mm och skriv ner dina fynd för framtidiga bruk, använd olika metoder och beten, fiska nära land med en del spön och längre ut med andra, variera dig och se vad som funkar bäst för respektiva vatten.


End of a days fishing?
En dag tar slut eller gör den det egentligen? Får du ingen Gäddan under dem ljusa timmarna, så rekommenderar jag att du nästa gång fiskar en bit in i skymningen. Det sker ofta att man får fisk och ofta är det större fisk efter att det har blivit mörkt. Jag tror det beror på att dem har svårt att smyga sig in på stimmen med betesfisk och det är nog lättare när det är mörkt.
Vi vet alla att gäddan jagar främst genom synen, men den har även en fantastisk sidolinje som kan uppfatta betydligt mera än vi tror, däribland små rörelser i vattnet som t ex ett litet stim av småfisk som har ställt sig för natten och dem hör bra, fast ej öron haver dem!
Ta med lite extra kläder, varm dryck och mat och glöm inte en bra pannlampa. Ge detta en chans, det kan ge oanade resultat framför allt i hårt fiskade vatten, grunda vatten och vatten med lite eller ingen växtlighet var gäddan eller betesfisken har svårt för att gömma sig.



Mobilen, en vän i nöden!
Ha alltid med dig en mobiltelefon om du fiskar ensam, du vet aldrig när du får bruk för den! Jag vet att dem flesta använder den som ett tidsfördriv genom spel eller så ska man kackla med polarna eller skryta lite med sina fångster eller kolla läget bara. Helt okay! Men se den som en resurs den dagen var du verkligen behöver den och här menar jag inte att du ringer kompisen och ber han komma och ta lite kort på din 12 kilos gädda, fast det är jo bra om han gör det och kan komma snabbt.
Vad jag menar är nödsituationer under fisket på pimpelisen, branta klippor och båtfiske mm. Vad gör du om du fiskar själv på en avlägsen plats och får ett Getingstick i halsen? Du kan skära dig väldigt illa och behöva hjälp, du kan faktiskt få en fruktansvärt huvudvärk som är början till en hjärnblödning eller smärtor i högre arm som strålar mot bröstet och en hjärtattack är på väg att ske och du behöver verkligen hjälp!
Vi kan göra det lite roligare! Du är ute med båten ensam, inte bra, men i alla fall så ligger årorna hemma i garaget och du har totalt motorstopp och frånlandvind och driver bort från den civila vardagen. Är du ute och jerkar på Kalmar sund, så är det många dagar innan du går i land lite syd om Gdansk i Polen! Har du turen på din sida, kan du gå en nattlig sightseeing i Borgholm på Öland!
Hänger du med nu vad jag menar? Bra, en mobil är din enda räddning i många av dessa situationer, det är även mycket viktigt att du meddelar dem därhemma vart du/ni ska fiska eller om du/ni flyttar båten och fiskar på annan plats, då kan helikoptern leta på rätt ställe om det skulle gå åt helvete!
Bra att du har fattat galoppen och nu har din mobil med dig som en vän i nöden, det kanske inte andra har och då kan du rädda eller hjälpa dem, se alltid till att du har laddat batteri och kolla alltid om det finns täckning på platsen var du fiskar. Gör det inte det, så kolla om det går att skicka ett sms, det är väldigt viktigt att veta.
Jag befann mig själv i en lite bad position i somras, jag var och fiskade Karp på ett ställe var det verken går att ringa och bara ibland går det att få iväg ett sms. Jag stalkade efter en Karp och när jag skulle flytta ena foten högg en Huggorm mot benet. Som tur var fastnade eländet bara i strumpan och fick aldrig in något gift, men det kunde ha blivit en fantastisk historie av detta med tanke på att jag inte kunde kontakta någon och det kommer väldigt sällan några människor vid detta vatten. Min fru skulle hämta mig 2 dagar senare och jag hade nog inte klarat att packa ner allt och gå tills jag hade fått täckning, numera är det höga stövlar som gäller i Snake pit!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.