lördag 31 oktober 2009

Få det bästa ut av dina deadbaits.

Just när detta skrivs går startskottet för detta årets upplaga av Pike Tournament i Kalmar, 2 dagars intensivt fiske med en massa deltagare. Jag ska under helgen hålla lite kontakter öppna och i den mån jag kan rapportera lite kring vad som händer och sker. Minus 5 på mitt köksfönster efter en kall natt blir det nog lite svårare för osss inne i landat att få fisk, men vi får se. Vi ska titta lite på hur du fär det bästa ut av dina deadbaits och jag riktar detta inlägg mot Seabaits som Sill , Ål och Makrill.
Hair- rigging half baits.

Hair - riggng är perfekt när fisken är trög och bara vill ha små beten eller en halv fisk, på bilden ser du hur jag monterar fisken. Jag använder en liten bit ståltråd som jag formar med 2 små öglor, en ögla runt kroken och den andra används för att låsa fast betet.

I kallt vatten går jag ner i krokstorlek till en size 8, men jag kan även gå upp till en size 4 och kroka direkt när gäddan går ut med betet. Använd detta till halv fisk eller en fjärdedels fisk och när det är kallt eller fisken är trög (tar dina beten, men släpper dem igen).


Mäska eller Kebab - rigg?
Dem flesta som fiskar med halv fisk använder inte huvuddelen och jag vet inte varför? Den funkar lika bra som bakdelen, men kastar sämre. Om du inte vill använda framdelen kan du dela på denna bit och mäska med huvudet och använda köttet till en Kebab-rigg eller bara dela på framdelen och mäska efter ditt fiske och återkomma. It´s up to you!

Tails makes baits spinning!
Vid fiske med främst Makrill är det viktigt att du klipper av stjärtfenan om du ska kasta långt, dem har en förmåga att börja spinna i kastat och kan trassla ditt tackle något enormt. Klipp av den och detta problem är löst. Här är det visad på en Sill.


Piercing your deadbaits and get more Pike!
Genom att pierca dina deadbaits, sprids doften snabbare och det lockar fram gäddorna från ganska långt håll. Montera först ditt bete och sedan sticker du lite försiktigt med en kniv, lite hål här och där. Mycket effektivt och främst på beten med segt skinn som Makrill och Ål. Jag gör detta med dem flesta av mina beten och jag ska inte klaga över responsen man får.



Just nick in your hooks!
Jag visar detta på en Sill, men det behövs inte göras på andra beten än Ål och Makrill. Dessa två beten har så tjocka eller sega skinn att det är nödvändigt att bara sticka in krokarna några milimeter som visad på bilden och det hållar för att kasta långt. Jag använder faktiskt hellre en Kebab - rigg eller en Hair - rigg till fiske med Ålbitar.
Skinnet på Ålen är segt som en skosula och det kan vara mycket svårt att kroka in krokarna i gäddan, så du är varnad och det kan kosta dig fisken om den inte är riktigt bra krokad. Gäddan kan och vill använda den tunga Ålbiten för att kasta krokarna som man säger, när dem går upp i ytan och skakar på huvudet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.