fredag 30 oktober 2009

Hur du monterar din betesfisk på rätt sätt!

Det finns som bekant en del olika fiskemetoder i gäddmetet och därför också olika sätt att montera sina beten. Vi ska titta lite närmre på detta, så det blir rätt för dig och att du enkelt kan kroka din gädda oavsett vilken metod du använder. Det kommer flera av dessa tips lite senare, var jag ger dig lite tips kring hur du får det mesta ut av dina beten och det blir främst kring deadbaits. Nu kör vi dem 5 sätten jag använder mest i mitt fiske, men flera kommer senare!

Free roaming livebaits.

För vanligt flötmete och för fiske med Sunken Paternoster, monterar jag alltid min levande betesfisk med en krok i ryggen. Precis under början av ryggfenan, var det sitter en liten hårdare muskel och här får kroken bra fäste som håller bra.

Den andra kroken monterar jag antingen i betesfiskens munngipa eller försiktigt vid början av bröstfenan. Detta montage gör att betesfisken kan simma naturligt utan att krokarna stör den något nämnvärt och det är en stor fördel med rörliga beten vissa dager.


Standard montage av deadbaits vid bottenmete eller floatledgering.
Montera din betesfisk genom att sätta den översta kroken genom stjärtspolen på fisken och den andra i flanken på fisken som visad på bilden. Vid fiske med mjuka beten som Sill, sätter jag två av trekorkens spetsar i sillen, det ger bättre hålfasthet i kastet.
Om du ska fiska på längre håll och använda dig av större blysänken, kan du knuta fast betet genom att linda lite tunn lina eller tråd några varv runt stjärtspolen och sedan göra en knut. Det håller väldigt bra även för mjuka beten.

Montage för driftfiske eller flötmete med deadbaits.
Jag använder ofta deadbaits för driftfiske, men mest blir det ett vanligt flötmete och jag kastar ut mitt bete och det får driva lite eller ligga stilla på platsen en stund. Sen börjar jag att knycka in mitt bete med jämna mellanrum för att attrahera Gäddan till hugg.
Det är nog den av mina metoder som jag tar mest fisk på och det är ett effektivt sätt att dels hitta fisken och få den till att hugga. Jag montera min betesfisk med översta kroken i nacken, precis var köttet går över i det lite hårdare huvudet och den andra kroken fästs i flanken var nu min wiretafs räcker till.


Montage för deadbait wobbling.
En suverän metod att leta upp Gäddan och verkligen ett spännande sätt att fånga dem på. Metoden är så enkel att utföra och det ända du behöver är, en wiretafs med två krokar och ett par blyhagel. Montera betesfisken med ena kroken i nacken som nämnd tidigare och den andra kroken i flanken på fisken. Linda runt betet med en tunn lina eller lite sytråd och knut fast den.
Du fiskar på följande sätt: Kasta ut ditt bete och låt det sjunka till bottnen och vänta någon minut, håll hela tiden din lina lätt stramad mot betet, så du ser om en Gädda tar ditt bete. Lyft upp i spöet och låt betet sjunka igen, veva in väldigt sakta och låt det sjunka. Glöm inte en tight lina till betet och så fortsätter du tills betet är inne och sen kastar du igen, fiska av platsen i en solfjäderform.
På det sättet fiskar du av mycket vatten under en dag och du bör hitta Gäddorna. Fiskar du i vatten med mycket gräs på bottnen, kan du stoppa in en bit foam eller frigolit i betesfisken så den stannar en bit över bottnen.
En mycket bra metod som tyvärr inte används särskilt ofta, men den är supereffektiv genom att får du ett nafs från en fisk, så känns betet normalt och den tar det igen, det händer sällan på en wobblare.



Montage för flötestrolling och bottombouncing med live eller deadbaits.
Vid fiske med dessa två metoder monterar jag alltid mina betesfiskar som visad på bilden, oavsett om jag kör med levande eller död betesfisk. Beten hålls nere och följer snällt med utan större motstånd, ett tips är att du monterar två levande betesfiskar i munnen, en på varje krok och det ger betydligt mera reklam under flötestrolling.
Vid bottom bouncing ska du nog hålla dig till en fisk åt gången, du kan stoppa in en foambit eller frigolitbit i en död fisk och stanna till lite ibland. Det händer ganska ofta att Gäddan följer efter över en längre sträcka innan den tar ditt bete.
Denna tackling av betesfisken används även vid fiske i strömmande vatten med livebaits och den kan även användas med mindre deadbaits i strömmande vatten, kan inte strömmen hålla ditt deadbait uppe kan du poppa up den lite, så den syns och den får rörelse genom strömmen.
Avslutningsvis, glöm inte att prova flavours eller oljor om fisket är trögt, det är ibland så lite där ska till för att vända en tråkig dag till en som blir oförglömlig, jobba hårt och variera dig, så kommer belöningen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.