fredag 4 december 2009

Wiretraces för distansfiske och när Gäddan är trög.

Ibland behöver man kasta långt för att få gädda, men det är inte ofta man behöver det, gäddan går ofta nära land. Du ska dock veta lite kring tacklet och din wire för detta fiske, du ska också veta lite kring hur du kan göra en wire med små krok och kort avstånd mellan krokarna. Den tar du fram, när dem är tröga eller bara piller på dina beten och den kommer att rädda din dag.
Vi tittar även på ett annat sätt att presentera ett trasselfritt tackel för dina pop - up betesfiskar, ibland kan en wire trassla sig i kastet och det är inget roligt. Oftast är betet sönder, wiren ihopknölad eller förstört genom att den har fått ett jack.
Mörten, gäddans huvudföda i dem flesta vattendrag.
Det verkar vara ett stort problem med att få fram betesfisk här i mina trakter, yrkesfiskarna har inga och det är svårt att meta upp tillräckligt för att det ska vara lönt. Jag lade ut ett par Mörtstugor med lite bröd och fick ihop ett gäng mindre Mörtar i 10 - 15 cm storlek och det räcker för denna helgen.
Lite Braxenstjärtar ska också ut på ett spö och under tiden metar jag karp. Gäddspöna kommer att fiskas med bottenmete och båda spöna blir med större bly och baitpoppers och Mört. Jag ska sitta bakom karpspöna och samtidigt ha koll på gäddspöna, som i princip sköter sig själva tills, ett larm börjar att tala om för mig att det nu är på höga tid att lätta rumpan från stolen och veva in en stor krokodil. Dream on Baby!
When the going gets though!
Minus 10 och fortfarande öppet vatten, gäddan tar upp ditt bete och släpper det direkt, Gäddan nyper i dina beten, utan att du har hört ett pip från larmet eller flötet har rört sig, gäddan går med betet och när du krokar, ser du att den bara höll betet i stjärten. Som du ser, så finns det gott om exempel på vad dem kan ställa till med under en dags fiske och man blir lagom villrådig eller hur?
Det är slut med det nu! Om Gäddan tar dina beten på något av dem nämnda sätten, så finns det två sätt att gå tillväga.
1. Montera en wiretafs med en trekrok storlek 6 och montera den i stjärtspolen på en betesfisk av mindre storlek, kasta ut i området var du hade nappet innan. Var vid spöet, sätt dig i stolen och var med. Kolla linan, där den skär vattenytan och kroka på minsta dragning i linan. Fungerar inte det, så ska du dra wiren genom hela betesfisken med en lång betesnål, nu kan inte gäddan känna din krok som sitter framme i munnen på betet, igen kroka direkt vid minsta indikation.
2. Montera en wire som visad, många tror mig inte, men jag har landad fisk upp till 9 kilo på 2 stycken trekrokar i storlek 12 som är visad på bilden. Det går och man ska självklart inte drilla fiske hårt utan ett snabbt snärtigt mothugg och den sitter där och sen drillar du lugnt in fisken. I kallt vatten är gäddan ingen större fighter, utan det blir ett par tunga sugande knyckar med huvudet och kanske en eller två mindre rusningar.
På denna wire med kort avstånd mellan krokarna ska du använda små beten som typ en löja, Siklöja, små Abborrar eller Mört. Beten på 5 - 7 cm är perfekta för detta eller en halv Sill av mindre format. Gäddan känner inte av dessa krokar och med det korta avståndet mellan krokarna, kan du kroka direkt!
Nu ska du inte dra på för fullt i mothugget om du fiskar med 3 lb spön och braid, utan ett snabbt distinkt mothugg och resten går av sig självt. Du kan med fördel om du har ett lite klenare spö typ en 2 ½ lb med nylonlina, använda detta spö, det ger bättre drillning än ett styvt spö.

Trasselfri wire för pop - up fisk.
Här har jag ett lekande mellan min långa overtrace och den kortare med 2 - krokstacklet, en bit shrinktube över lekandet gör att tacklet blir lite stelt och fungerar som en bomm under kastet. Jag har monterad en safe - link genom shrinktuben och en av lekandets öglor och monterad ett litet jigghuvud.
Din pop - upp fisk kommer att stå lite längre över bottnen med detta montage och grunden till detta är att dels är wiren styv och bommen av shrinktube är styv, så det bildas en liten båge på wiren mellan jigghuvudet och betet.
Detta trasslar sig aldrig och jag använder även detta, fast jag kanske använder ett 3 eller 4 oz bly för att nå den plats jag vill fiska på. Vid fiske med tunga bly bakom detta tackel, bör du stanna kastet precis innan det landar på ytan och hålla linan stram under tiden tacklet sjunkar När det tunga blyet slår i bottnen, rättas tacklet ut och din pop - up fisk står 60 cm från blyet och ca 25 - 30 cm över bottnen. Men bara om du följde med i gårdagens övning med overtrace mm.


The leading Treble!

Vid fiske på på långa avstånd, oavsett om du kastar eller använder ballong, så är det viktigt att du monterar en liten bit shrink tube eller en bit siliconsleeve över den översta trekorken på ditt 2 - krokstackel. Detta styr kroken, så när du krokar, så får du direktkontakt med fisken, detta är även viktigt om du fiskar med en bolt - rigg!

Ja, du läste rätt, man kan faktiskt fiske gädda med bolt - riggs och det är något som jag kommer till senare. Det har sin plats i gäddmete och det kommer till sin rätt dem dagarna var dem bara tar betet och går med det. Jag tror att du har upplevt dem dagarna var gäddan tar betet och nästan rusar iväg med det, för att seda släppa betet.

Shrinked wiretrace.
Så här ser mina 2 - krokstackel ut för distanser över 40 meters avstånd, båda krokarna har fått lite shrinktube över öglan och en liten bit ner på skaftet. Allt ligger rakt på betesfisken och det är inga problem att sätta krokarna i mothugget.
Det avståndet jag har mellan krokarna ligger mellan 7 - 12 cm, det brukar vara lagom för dem flesta betesfiskar som jag använder, ibland har jag 2 x 6 eller en 6:a och en storlek 8, mest för att gäddan inte ska känna min första krok, när den tar eller vändar mitt bete. Hängde du upp dig på dem små krokarna i storlek 12? Då ska jag tala om för dig att man landar 50 - 60 lb Karpar på enkelkrokar i storlek 10!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.