söndag 27 december 2009

Pingelkonserten är inställd, men det blir fiske innan nya året!

Det verkar enligt min spejare Engström, att det blir gäddmete i strömmande vatten innan nyårsafton, lite har det öppnad sig och det går att få ut en 3 - 4 spön, så vi ger det en chans. Det vill jo till att Satans lag inte träder i kraft med flera minusgrader dem sista nätterna, så än kanske det är lite tveksamt? Jag åker och gör ett tappert försök, vi kan alltid dra i oss lite varma dricker och kakla en massa skit.Vad som däremot är säkert är att den nyårskonsert som Bengt och jag skulle ha haft från en av Nybro´s dypölar är inställt, scenen håller inte tyvärr och risken är att man brakar genom. Lite synd med tanke på att man har införskaffat sig två nya blanka välpolerade pinglor, jag skulle ha spelad den ena med en Sill och den andra med ett livebaits och kört dem samtidigt med ett larm för större soundeffekt! Det hade blivit en upplevelse för publiken vill jag lova, vi ger inte upp och vi kommer att genomföra konserten så snart scenen håller, annar blir konserten vid öppet vatten. Vart meddelar vi senare, but it´s good to make a neighborhood consert!
Här är han! Bengt i demonstrationstaget och han visar bara att man inte krokar gäddan med spöet, utan dra spöet rakt bakåt och sedan drillar fisken mot spöet. Skulle det ha stått en snipa på 15 pannor under hålet på 2 meters djup och Bengt hade krokad den med spöet, så hade spöet gått sönder troligtvis eller gäddan fått en dålig krokning. Den kunde ha dragit ner Bengt i det kalla vattnet och dem ljuden slipper jag gärna! Jag vill påtala att det är en Katt som Bengt har på huvudet och det som blänker är kattens ena öga, overallen kommer från en secund hand affär i Kalmar och den är tillverkad 1953 and is still going strong!

Du kan använda dina baitrunners till ismetet, du behöver bara lossna på baitrunnerfunktionen, så att den håller ditt bete på rätt nivå i vattnet och att gäddan kan ta lina utan allt för mycket motstånd. Använder du multiplikatorrullar, lossnar du bara kastbromsen och du har samma effekt.


Oavsett vad du tycker, tänker eller hör av andra, så fungerar Deadbaits från isen. Jag får många frågor kring detta och jag kan bara säga att du bör ha med dig både livebaits och deadbaits på isarna. Ena dagen är det döingar som gäller och nästa är det levande som gäller. Jag får oftast större gäddor med deadbaits, precis som under landfisket. Ha med dig flavours och oljor och experimentera under dem tröga dagarna. Glöm inte en liten håv och din syrepump till dina livebaits.



Min stora avkrokningsmatta tar alla mina grejor som jag behöver under en dag på isen. Stol och borren i ena handen och avkroknings mattan hängs över axlen på isbilen och den fria handen tar beteshinken. Jag har alla mina grejor på ett underlag under dagen och avkrokningsmattan är tom för att ta med sig till hålet var en gädda har tagit mitt bete.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.