lördag 26 december 2009

Get ready to Rumble.

Plusgrader och regn, är det över för denna vinter eller ska det slå om till vinterväder igen? Fan va jag hatar detta, jag vill fiska och inte sitta hemma, snart börjar man att klättra på väggarna. Dagens övning blir lite kring uppsättningen av dina spön mm, dem ska stå fast i isen och inte ramla eller dras ner i hålet.Jag borrar fast mina små korta banksticks i isen med en batteridriven borrmaskin och ett 14 mm borr. Borren ska passa diametern på dina bankstikcs eller vara en milimeter större än dessa. Som du ser på bilden, så har jag tejpad mina sticks och det gör att dem står stadigare längre fram på dagen, aluminiun har en otrolig förmåga att suga till sig minsta värmen och det kan få dina sticks att sakta luta under dagen. Tejpen fixar detta fenomen galant och dina sticks står rakt och fint hela dagen.
Jag använder Fox Micron M till det mesta av mitt gäddmete och så även från isen. Dessa larm klara alla temperturar och dem är otroligt pålitliga. Smörja in dem med lite Glycerol och du slipper isbildning på dem, lite Glycerol på din mono eller braid och den fryser aldrig. Glycerol hittar du i mindre flaskor på Apoteket till en billig peng.

Ha alltid rena och fina hål, det ska inte flyta en massa issörja i hålen och det ska inte finnas några vassa kantar som eventuellt kan skada din lina under en drillning av din drömfisk. Ha alltid spöet placerad, så din lina finns i mitten av hålet, då går eller står ditt bete mitt i ljuskeglan och syns bra, samtidigt har ditt livebait mera rörelsesfrihet.


Ha alltid din avkrokningsmatta klar med huggkrok, våg och verktyg, då är den klar att ta med sig till spöet som signalerade napp. Tänk på att om du absolut måste gaffa en stor gädda, så ska det vara längst ut i underkäken och ingen annanstans! Här tar dem minst skada, men med stora hål, gör det att landa dem med gällgreppet och det är att föredra, jag har bara en huggkrok i allra värsta nödfall och har inte använd den än!



Så gott folk, hålet är rent, larmet på plats och betet monterad. Nu återstår det bara att sänka ner betet till bottnen och sedan veva upp ca 50 cm och lägga spöet på dina banksticks och larm. We are now ready to Rumble!
Prova med spinnerblades, smileblades och experimentera med dina beten, live, deads, seabaits, flavours, oljor mm Använd så lite blyhagel som möjligt, det ger dina livebaits mera rörlighet. Fiska från bottnen och upp till halva djupet, det gäller att jobba för fisken om det inte händer något.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.