onsdag 30 december 2009

Snart är det dags för ismete premiären!

Kylan håller i sig och ett par dagar till, så är det klart för fiske lite överallt. Nyårskonserten med Bengan och jag kommer att genomföras den andra januari 2010, dock vet vi inte vart det blir. Vi blir 22 musikanter, bengt och undertecknade, samt 20 spelvilliga Mörtar, pinglor och larm. Det blir fint det i kylan, Bengt har t o m skaffat sig 3 nya instrument som ska provspelas denna dag och jag köpte hans gamla.
Dem blir feta i Regnbågsvatten!
Jag lade ner en del pass förra vintern i ett Regnbågsvatten och trodde att det skulle lyckas. Gäddan är dock oftast präglade på just Regnbågsöring i dessa vatten och tar sällant något annat bete, vilket jag fick surt erfara.
Denna togs på pimpelfiske efter just Regnbåge och varför den nöp mina 2 små Softees är lite av en gåta, fighten varade 15 minuter på klena prylar med 0,20 mm lina och det var precis att hon kom upp genom 150 mm hålet.
Livebaits och en rigg med lite spinnerblades ger gädda i dem flesta vatten, fiska på olika nivåer och avstånd från land. Jag pratade lite kring detta med Engström under gårdagens fiske, alla som metar från land ska kasta så långt ut det går, men under isfiske så placerar man ofta sina spön nära land! Varför? Vill man inte röra på sig eller springa för långt?
Gäddan står ofta strandnära, men har du en grynna 60 meter ut från land, så bör du ha ett spö därute och sitta i stolen mellan grynnan och land. Placera några spön inne vid land också och du fiskar effektivare.

Ett transportabelt ekolod är ovärderligt att ha med sig ut på isen. Jag använder ofta mitt SmartCast från Humminbird och lägger det i hålen för att kolla läget och med lite vatten på isen kan du se rakt genom och leta efter fisk. Det finns så många knep och tips för användandet av detta lod och jag kommer till detta senare i vinter i andra inlägg.


Se till att dina ismetespön har stora toppöglor, det eliminerar isbildning i öglan under fiskets gång och du slipper att gå runt och rensa dem från fastfrysen is. Smörja in alla öglor med ett tunnt lager Glycerol som finns på Apoteket och inget fryser fast under dagen.
Dina ismetespön ska inte vara påkar, utan ha lite drillningsegenskaper i klingan annars finns det risk för att du tappar fisken. Rullen är i och för sig bara en plats för bevaring av din lina, men den bör ha en bra slirbroms, så fisken kan ta lina under drillningen.



Glöm inte att ha med dig solglasögon, högt väder med sol och blanka isar kommer snabbt att ge dig besvär med huvudvärk. Det sker genom att du anstränger dina ögon och det är helt onödigt, ha även med dig ett par huvudvärkstabletter om det skulle hända.

Jag har fått en hel del mejl med frågor kring pimpelfiske efter stora Abborrer och pimpelfiske efter Regnbåge. Jag kommer självklart att ta upp detta snart, nu var isen ligger och väntar, men det blir bara ett par inlägg på varje art och det kommer att täcka det mesta för dessa arter.
Det blir typ hur du metar Abborre från isen, och hur du pimplar efter stor Abborre. Hur du pimplar Regnbåge med bete och hur du pimlar Regnbågen med balanspirk. Detta blandas med ismetet efter gädda och jag tror att alla blir nöjda med detta upplägg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.