torsdag 10 december 2009

Tips och reminders!

Det blir lite tips och reminders denna gång! Gäddor kan vara svåra under väderomslag, oftast blir det två lägen, antingen börjar dem att nappa bra eller så lägger dem av och bli kinkiga, så det tar vi en titt på.
Vi ska även kolla lite hur mitt sunken paternostertackel ser ut och det kommer efter en hel del frågor. Riggen för distansfiske, Knotless knot mm. Så det finns lite att fundera över till helgens fiske! Under väderomslag till sämre väder, sett med våra ögon, så kan gäddorna bli lite kinkiga. Dem tar dina beten försiktigt och känner ibland efter motstånd precis som alla andra fiskar, ett tips är om du får napp som är tveksammma genom att din indikator resar sig och sjunker, men gäddan drar inte lina ur linclipset.
Gå fram till spöet och var med, oftast ser man att indikatorn resar sig precis fram tills linan är sträckt till betet. Vad du ska göra vid dessa tillfällen, är att så snart gäddan drar i linan, så ska du snabbt dra linan ur linclipset och gäddan kommer att gå med betet i dem flesta fallen.
Mitt sunken paternostertackel ser ut så här. Ett flöte som är monterad på linan och fastsatt i ett beteslås med lekande, flötet har en gummi sleeve som passar över lekendet. Därefter har jag en overtrace på 60 - 70 cm och i denna är mitt 2 - krokstackel fastsatt i beteslåset. Allt som allt är detta ca 100 - 120 cm långt och jag knuter fast en tunn lina i beteslåset som förbinder mina wirer.
Denna lina som oftast är en 0, 20 mm och den ska vara såpass lång, att mitt bete står 40 - 50 cm över bottnen och betet hålls på plats av flötet och mitt bly som oftast är ett 2 eller 3 oz päronformad bly. Om gäddan hugger rakt över den tunna linan gör det inget, den tunna linan kan gå av, men fisken får betesfisken och wiren i käften i hugget.
Detta tackel skall stå lodrätt i vattnet och huvudlinan från det sjunkna flötet ska vara stram till din Drop - off indikator, nappen är oftast ett drop och sedan går gäddan med betet.
Du kan fiska detta tackel med deadbaits, men det bästa är livebaits i normala storlekar, det går även bra att fiska med detta tackel i inte allt för strömmande vatten. Det är en suverän metod för fiske på ståndplatser, plaster var du inte kan tillåta en betesfisk att simma fritt och för fiske i åarnas bakvatten mm.

Långdistanstacklet som jag använder. Lägg märke till den lilla bommen vid blyet, den eliminera trassel under kastet och den är ett måste. Jag använder oftast en overtrace med ett större blyhagel monterad, det gör att jag kan fiska med min betesfisk poppad upp en bit från bottnen.
Knut fast din betesfisk med en bit tunn lina runt stjärtspolen, det kan hända att blyet separerar sig från resten av tacklet under kastet, gör i så fall en ögla av PVA - tråd eller tejp och fäst blyet till lekandet på den övre wiren och allt flyger samlad. PVA - tråden/tejpen kommer att smälta och ditt tackel blir glidande. Tänk på att det i alla vatten finns strömdrag och du kanske behöver att blya din indikator ytterligare?


Håll alltid ett vaket öga på vattenytan, du kan se gäddor jaga eller som här fisk, som drivs upp till ytan av gäddan som jagar. En jakt och du placerar ditt bete i närheten, det ger oftast snabba hugg och det är så lätt, att missa dessa flyende småfisk.
Jag satt själv en gång i tiden och fiskade gädda i Sågdammen i Orrefors, inte ett sniff på hela dagen oavsett vad jag gjorde. Men en bit in på efter middagen, såg jag hur en större gädda jagade efter ett stimm med småfisk utanför ett överhängande träd på andra sidan av dammen.
Jag gick ditt med ett flötmete och min håv och efter bara 10 minuters fiske kunde jag håva en gädda som skulle visa sig väga 9,3 kilo! Den fisken hade jag nog inte fångad, om jag inte hade uppmärksammat hennes jagande.



Knotless knot. Här knuten med Drennan Green i 28 lb! Denna wire är ganska styv och denna bild visar bara att det går att knuta även dem styva materialen. En stark knut, som aldrig glider eller går upp, du kan om du vill trä över ett gummi, men jag har inte funnit det nödvändigt.
Tänk om jag hade veta om denna knut, när jag började fiska gädda för 42 år sedan! Det hade underlättat en hel del, då hade jag gitarrstränger och jag minns inte hur man fick fast krokarna, annat än att jag lindade fast dem på något sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.