onsdag 23 december 2009

Dagen före doppardagen.

Den snön som vräkte ner i går kväll gjorde det inte bättre för isarna! Jag var och kollade läget i dag och tyngden från snön har gjordt att det nu har blivit stora sprickor och det gör det än farligare att gå ut och för min del blir det till att invänta frosten igen. Det håller aldrig för mig med tanke på vad jag kommer att sätta i mig under julen!
Bengt har putsa upp sina pinglor till ismetespöna och han tror att det ska bli lite bjälleklang under första passet - No way my man! Husse har skaffat sig ett luftgevär och takterna från mina år i den Danska FN styrkan sitter kvar, så 2 skott från höften och man kan sedan bara njuta av naturens milda sång. Visst, jag kommer att vakna, när 2 av mina MMX drar i gång samtidigt och sen får man höra Bengt´s klagande läte..... Nu lär det inte dröja länge till innan dessa står utposterade och dem första ska upp på isarna, förre året blev det lite väl mycket fiske på ett och samma vatten, men det ska det ändras på och då kommer nog resultaten. Jag har även i planerna att ta min första karp från isen denna vinter och jag har varit ute på 4 - 5 cm gungande is och mäskad, men i dag gick det inte att ta sig ut.
Jag hittade Gunnar Guldfisk i Linnéasjön förra våren och tog hand om honom, han överlevde och fick ett nytt hem. En 50 liters med köksvrå och han var lyckligsom få, men allt har ett slut och Gunnar gick hädan under marsmånad i år. Jag tog med honom och ville ge honom ett värdigt avslut och efter att ha fiskad i en vik under hela dagen, fick han ge lite tillbaka och Liljan och jag sänkte ner honom genom isen och tog en tyst minut. 9 minuter senare tog en gäddsnipa honom och allt var över! Vad lite färg kan göra.....

En mindre gädda som togs på en mäskplats efter bara 3 dagar mäskning med fiskbitar och visst syns det att dem fyllar buken och späcket ökar. Mäska från isen och dina resultat ökar. Fiskar du i strömmande vatten kan du lägga ut hackad fisk i löksäckar, det dra till sig alla slag av rovfiskar. Gör det samma från isen och markera platsen, så du hittar tillbaka, du kommer ganska snabbt att ha lake, Abborre, Gös och Gädda runt dina så kallade rubby - dubby säckar.


Årets sista gäddmete i öppet vatten gav ett par mindre gäddor, inte vad jag hade tänkt mig precis. Hösten var inte riktigt på min sida, jag tappade 3 stora fiskar och man kan bara hoppas att detta oflyt vänder åt rätt håll.
För eller senare kommer den grisen som jag har väntad på under alla år och i år ska det fiskas hårdare från isen och sen under våren.



Glöm inte att små features som denna kan var en ståndplats för en stor gädda och dessa platser kan vara värda att prova med ett spö under dagen. Jag fick en del mejl kring flavours och Seabaits kontra svårfångade gäddor. Får du inte fisk på dem flavours jag har nämnd här på bloggen, vilket låter otroligt, men du kan tina upp Seabaits i en hink typ Sill och Makrill och i hinkens botten kommer det att finnas blod, slem mm.
Detta kan du injeksera i dina sötvattensbeten typ i en Mört, det luktar Makrill, men det är en Mört. Gäddor är inte blinda eller dumma, dem lär sig med tiden att man ska passa sig lite för vad man stoppar i sig och det finns åtskilliga sätt att lura dem på.
Doppardagen! Vem f-n uppfann den dagen? Jag kommer ihåg, när kärringens gammalmormor levde, då var det 7 sorters kakor och hon skrek ideligen dåppa o dåppa om, man fick svälja ner alla 7 sorter, inte att undra på att man är så smidig som man är! Och vad händer efter dem 7 sorters kakor, jodå, då kom tårtan in och lite bullar! Hon gick bort för si så där 12 år sedan och sedan den dagen har bilbältet passat mig perfekt! : -))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.