tisdag 1 december 2009

Djävelskap, tips och ett par resentioner.

Det var bara för gutt att jävlas lite med storfräsarna i gårdagens inlägg, dem behöver det! Det har inte blivit några reaktioner eller vedergällningar än, men jag hoppas det kommer! Jag har en dröm! Tänk er dessa boyz i ett dansband, uppklädda i någon fin skimmrande dress, fy f-n vilken syn! Kråkan som sångare och frontfigur (han är snyggast) Bengt på Bas, Fager med sitt fina röda hår bakom trummorna, Blind - Anders på Keyboard ( jag hade tänkt mig honom som trummis, men han är för vild och skulle troligen slå sönder hela skiten) och sen den vacka Lillstjärten på gitarr, lite slide och trosorna kommer flygande.
Själv skulle jag kunna stå längst fram och köra lite headbanging, men tyvärr har jag inget hår. Dé ni skulle vara en syn för guderna, släng er i väggen ni andra! Vad heter dansbandsgruppen som hade en hit med Purple Brain? Jag skulle kunna nämna en massa som kunde vara Groupies, men väljer att låta bli! Men det var väl inte detta vi skulle titta på eller? Nej! Vi kör på med lite flera tips och ett par resentioner.
Rodstop.

Många av dagens spön har så nerbantade handtagsdel att dem glider i dina back - rests och det går inte om du ska ha bra kontroll på dina indikatorer. Ett litet tips är att du använder resten av buntbandet som vi använde till linclips i senaste inlägget. Klipp av det så det är 2 - 3 cm långt och linda eller tejpa fast det på rätt ställe bakom rullfästet, du ser på bilden hur fint det blir och det syns inte från ovansidan av spöet. Med dessa ligger dina spön stadigt och får bra fäste mot ditt back -rest.


Flötestrollingbommen.



Här är ett litet tips som dels sparar lite pengar och dels underlättar ditt fiske på ett effektivt sätt. Du behöver följande: En styv plast tub, jag har snott ungarnas klubbor och använd pinnen som är ihållig! En bit mjuk tubing 2,5 cm, en cigarettändare och en safe - lock hake som passar lite trögt över pinnen.

Börja med att trä på safe-lock haken på pinnen, den ska sitta i mitten på denna. Värme sedan försiktigt upp pinnen och forma den sakta, så den inte viker sig. Du ser på bilden hur det ska vara, sen trär du på den mjuka tuben i ena änden och det är klart! På bilden ser du att jag har monterad ett flöte med lekande i safe - lock haken och det funkar kanonbra.
Om du ska använda dina glidande flöten, alltså dem med en tube genom, så tar du en ny 2,5 cm mjuk bit tub och monterar i den andra änden av bommen och sedan trycker du fast ditt glidande flöte, så det sitter fast med bommen.

Denna lilla bom gör exakt samma sak som dem köpta trolling flöten på marknaden, det är ingen skillnad annat än att du spara en del pengar som du kan lägga på annan utrustning och fördelen här är att du kan använda vilket flöte du vill. Tackla upp spöet som vanligt med ett par floatstops, pärlor och trä på bommen eller dit glidande flöte med bommen påmonterad, ny pärla o s v. När du kastar eller lägger ut din betesfisk glider din lina lätt genom bommen till ditt floatstop tar emot.

När du sen trollar låsas lina i böjen på bommen och din betesfisk går nere på det djup som du har bestämt och det är oavsett om det är 2 meters djup eller 12 meter, det spelar ingen roll, ditt bete går på det djup som du har bestämt och förhoppningsvis står fisken där du fiskar.
Jag fiskar oftast med flöten som har ett lekande i ena änden, det gör att jag snabbt kan byta flöte om det behövs. Strömmen kan öka i ån, jag kanske ska fiska med större eller mindre betesfisk mm - inga problem, det är bara att byta ut flötet. Kan det bli billigare, enklare eller effektivare än så här? Knappast!

One of my Balls!

Här ser du hur jag har gjord mina drop - off indikatorer. En vanlig Ping -pong boll, lite spunnen lina, ett par pärlor på en hårnål, safe - link, en gummibit för justering av pärlorna och lite bly. I andra änden har jag ett verktygsclips som trycks på min bakre banksticks. Måla dem i en färg som syns under alla väderförhållanden t ex oranga som denna. Svårare än så är det inte, vill du ha dem mera stabila, kan du i stället för en lina, ha en pinne av glasfiber eller liknande.




Tiplights.
Jag har fått dessa för test och jag har provat dem i hällregn och det funkar bra, dem klarade det galant. Bra kräm i det röda lyset och den fästs med ett intregrerad gummiband runt din spötopp. Jag har använd dem lite annat fiske som Ål och Mal och tycker nog att dem är bra, ska kansle testa dem lite mera och återkomma?
Fördelen med dem är att du kan sätta dem på dina Drop - offs och se vad som händer under natt eller sent kvällsfiske.Dessa kommer från Tyska Cormoran och kostar runt en 50 kronor med 2 stycken batterier.



Biteindicator on rodblank.
Även dessa kommer från Cormoran, men jag vet att det finns andra, som också har dem under eget namn. Ganska enkel konstruktion och det funkar bra. Detta lilla nappalarm kan monteras direkt på spöklingan med gummibandet och för varje 3 cm piper larmet och en röd diodlampa blinkar. Jag har tesat dem och det funkar bra, så länge linan ligger över demn lilla trissan. För gäddfiske kanske det inte är någon höjdare, då det är svårt att dem tillsammans med en Drop - off indikator.
Jag har haft öppen bygel och haft en lös indikator på linan och när fisken tar lina, så dras indikatorn upp och linan påverkar lintrissan. Jag har haft bäst resultat med dessa larm genom att haft min baitrunnerfunktion stående på det lösaste och då har det fungera bra, men ett drop - back visar dem inte, utan en tyngre indikator på linan mellan larmet och första spöringen. Se dem som en nödlösning, den dagen du har åkt 15 mil och dina larm ligger hemma!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.