tisdag 15 december 2009

Korda har en del fina små saker för bottenmetet efter gäddan.

Du fiskar kanske som jag, både efter Karp och gädda under året. Då har du kanske en del saker bland din karputrustning, som du kan använda till bottenmete efter gäddan. Korda har en del saker som är suveräna för detta och vi ska främst titta på små prylarna till ett glidande tackel. Du behöver något som skapar lite avstånd mellan blyet och ditt beteslås, annars är det lätt hänt att det trasslar sig under kastet. Här har du en liten bomm, ibland har jag en längre bomm eller ett par stycken 8 mm pärlor som skapar detta avstånd.
Kordas Shok beads är perfekta för detta, dem skapar rätt avstånd mellan bly och beteslåset/wiren och dem skydda samtidigt din knut mot skada från blysänket.

Här ser du hur jag använder Kordas Shok beads eller som dem också kallas bufferbeads, du trär dem på linan och knuter fast ditt Berlkey cross - lock beteslås och drar fast det i en Shok/Buffer beads som visad på bilden. Bakom ska du ha din run - ring och shokbeaden passar perfekt, så dem stoppar run - ringen.


Kordas Rin - swivels kan köpas separat eller i ett running rig paket, dessa gör att alla tackel för mera rörlighet och det kan bara var en fördel oavsett vilken art du fiskar efter. Du kan montera dem direkt på din wire eller 2 - krokstackel och sen är det bara att dra fast det i en shok/bufferbeads och allt är klart för fisket.
Tänk på att alltid ha ett siliconegummi som täcker blyets lekande och safe - linken som förbinder blyet till run - ringen, här vill din wire ta skada om dessa komponenter träffer varann i kastet! Wiren får en kink och försvagas, inget att sträva efter när man är ute efter stor fisk eller hur?



Kordas Swivels i size 8, det mest använda inom karpfisket på grund av att det passar till alla Kordas grejor allt från bly till beads, väldigt genomtänkt range Korda har fått på marknaden och det gör dem marknadsledande. Dessa lekande har en superkvalité och dem är starka, samt har en fin matt finish.
Jag använder dessa till allt mitt fiske och jag har aldrig blivit besviken över deras kvalité, en super produkt som alla andra av Kordas prylar. Jag har dem på alla mina wirer både på kroktacklet och som mellanled mellan overtrace och kroktacklet.
Jag använder dock också Berkley McMahon och Dart´s lekanden i size 8, men bara om jag inte har Kordas lekanden hemma. Är du tveksam till något kring Kordas sortiment kan du kontakta Rikard på Skandinaviens Sportfiskecenter i Ljungby, där finns det mesta och du får rätt grejor.
OBS! Han har även Mainlines Savoury Fish enhancern och Mediterrainien shellfish doften som du ska blanda, den har du väl inte glömt eller? Shake the bottle and remember 1 mil is enough!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.