lördag 19 december 2009

My fishing has gone out of the window!

Precis, så är det nog för detta året tyvärr! Jag skulle ha fiskad gädda i dag, men Engström från första rekognoseringsgruppen meddelade mig i går vad jag inte ville höra, nämligen att det var fryst, där jag hade tänkt mig att tvätta mina Sillar!
Han ska doch spana vidare och höra av sig under dagen om han hittar något fiskbart öppet vatten, men med tanke på att det var drygt 9 grader kallt redan vid 19 - tiden i går kväll i området och att den kommande natten ska bli ner åt 14 grader kall, så inser jag bara fakta. Det är nog slutfiskat för detta året, jag skriver nog, för finns det bara en möjlighet för öppet vatten, så tar jag chansen.Trådlösa Recievers hör oftast till i karpfisket, men dem har en plats i gäddmetet också och som jag beskrev i gårdagens inlägg, så är dem bra att ha, om man fiskar på platser var man inte har en bra överblick på spöna.
Denna lilla saken från Tyska Behr klarar 4 spön och upp till 200 meter i svår terräng och den kostar inte skjortan. Jag har använd den och 3 tillhörande larm i sedan juni månad och kan inte hitta några som helst felaktigheter, dem är vattentäta, väldigt pålitliga och finns med både vibrator och ton.
Jag är inte tjurig - jo, det är jag på grund av isen! Men hur tänkte Fox här och för den delen alla andra som har håvar i sitt program? Ett netfloat är kanonbra att ha på sin håv, men visst vore det trevligt att kunna se sin Betalight under natten. Det går inte för man har placerad en kardborrelåsning rakt över skåren för den lilla lysstaven!
Tänk om man på dessa netfloats, hade 2 mindre kraftiga gummiband eller tunnare kardborreband. En på varje sida av flytkroppen som låstes fast runt spridarblocket på håven, så var problemet löst! Hur tänkar man i branchen?

Årets sista Pike? Jag har ingen aning, men den togs över en mäskad plats och alla kan se att den har inte varit på platsen någon längre tid. Mager och dålig kondition! Men det ändrar sig snabbt efter en lite fin diet med fet fisk som Sill, som serveras var annan dag i småbitar.
Ett tips är att du fortsätter med att mäska, även när isen ligger. Markera området med något och kom tillbaka, mäska på flera ställen i sjön och fiska av dessa platser, det kommer att ökar dina fångster avsevärt.


Det är alltid rolig och spännande att få lite böj på spöna, men jag tror tyvärr att det är över för ett bra tag. Jag har gått genom alla mina grejor och under gårdagen gick jag genom alla ismetespöna för gädda och Abborre, pimpelskryllan gicks genom och nu stundar bara en väntan på att isarna ska hålla.
Jag ska skriva en del mindre artiklar som ni får ta del av senare i vinter, det blir både här på gäddbloggen och på karpbloggen. Lite har man att göra i väntan på den tjocka rödklädda gubben med vita skägget, jag hoppas bara det inte blir för kallt för honom eller hans Renar!



En gammal scannad bild på en Abborre från Linnéasjön, kanske dags att slå mitt rekord från vattnet? Det ligger på 1720 gram och jag vet att det finns större i sjön, men jag vet också hur svårt det kan vara att nypa en sådan fisk från isen. Denna vägde om jag inte minns fel 1640 gram och togs på en Rapala balansare över en brant på 5,5 meters djup.
Det tar tid i varje hål, om det finns en stor Abborre måste den väckas upp först, sedan retas lite och den gör ett utfall mot pirken. Det rör sig oftas om en liten svag stöt, som man inte ska dra på, river man fisken, är det kört. Man ska bara fortsätta tills det smällar till i spöet och den har fått nog av den lilla irriterande inkräktaren och den huggar brutalt och då sitter den såpass att det är en tång som gäller för att få ut balanspirken.
Sen ska dem fightas lite under isen och det är ofta som en Jo - jo, upp till hålet och sedan en störtdykning ner till bottnen, det har jag slutad med för länge sedan! En stark och smidig 0,30 mm, i mitt fall Berkley Big Game 0,31 mm och jag chockar dem genom att kroka dem och sen bara dra dem till hålet. Sitter man och fittlar med dem, så tappar man dem oftast, kroka och dra är vad jag gör och jag tappar inte många Abborrar från isen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.