måndag 21 mars 2011

Vi avslutade vinterfisket lite sådär....

Eniro hade fixat till kartan och det visades sig att Pär och jag "bara" skulle dra pulkan 1 kilometer längre än senast och så var vi framme! Vilket slit med alla grejor på en lååång skogsväg utan snö, elller bara lite pudersnö, men vi kom fram och jag blev glad över att se sjön efter 15 års frånvaro och nu kommer det att bli mera fisket, där nästa vinter och kanske redan till sommaren.
Nu var frågan om det fanns Abborre kvar i större storlek och efter att Pär hade doppat båda skankarna i kanten på grund av sin övervikt, så stod vi på isen. Pär menade att isen var tunn, men jag hade inga problem, jag gick ut 10 meter längre bort, var isen höll, så klumpig han är!Vi metade med 3 spön var och hade var sitt pimpelspö och nu skulle de randiga upp. Detta var dock lättare sagt än gjort och direkt fick jag ett snabbt hugg, som jag missade, inga bitmärken och jag flinade för mig själv - Detta kommer att bli en kalasdag!
Riktigt så blev det inte, för sjön hade med årens lopp blivit en stor balja med mindre gäddsnipor och vi fick 9 stycken under dagen. 6 till mig på både mete och pimpel och Pär fick 3. Jag blev av med en balanspirk och Pär fick en balanspirk förstört, då en gädda bet av plastfenan i hugget!
Pär hade 2 större Abborrar framme, men rev tyvärr båda och jag ska inte vara dum eller spydig, men det gäller hela tiden att vara koncentrerad under pimpelfisket. Hugget kommer som en blixt från en klar himmel och är man inte med, så kan man missa dem.
Jag lyckades med en Abborre runt kilovikten vid 11 - tiden och trodde att nu hade dem kommit igång och att vi hade hittat dem.
Vi hade sammanlagt 6 kontakter med större Abborrar denna dag, men lyckades inte att få alla på isen tyvärr, men vi ska definitivt återkomma och då bli det nog lite bättre resultat, dem finns där fortfarande och det är bara att nöta tills 2 kilosbiten ligger på isen.

Jag hade berättat för Pär, att jag drar upp dem direkt och att allt är över på en sekund, han var nog lite tveksam till detta påstående, men han fick med egna ögon se detta och hur chockat en Abborre, kan bli efter en sådan resa.
Vad som sker med Abborren, är att den hamnar i ett tillstånd, var den pumpar upp munnen och blir helt stel, det kan ta flera minuter innan den kommer tillbaka till sitt rätta jag och det fick Pär se igår. Så snart han rörde fisken pumpade den upp munnen som en ballong, kul att få en riktigt gammal krigare med slitna färger.


Här ses, hur den kniper ihop käften och hur den spärra upp huvudet, det kan faktiskt vara svårt att öppna munnen på dem, för att få ut kroken.
Tyvärr blev det den ända a torlek,som kom upp på isen denna vackra dag, men nu hittar vi sjön och vi återkommer längre fram i livet och Abborren finns kvar och vi ska ta dem, var så lugn!
vårt resultat blev blev 6 gäddor och 11 Abborrar till mig, Pär fick 3 gäddor och 4 Abborrar, så någon överkörning blev det inte, verken i fisket eller med bilen, det hjälpte inte ens att Slynan störde mig per telefon - Dem gamla var bäst!



Här är "Slaktaren" mitt pimplespö som jag byggde hösten - 93, jag vet inte hur många Gäddor och stora Abborrar, som jag har chockat med detta spö, men det är många. Ran - pirken i silver och 60 mm längd, är den perfekta partnern för detta spö och jag hoppas att jag har det livet ut. Tittar man på spöet och resten av grejorna, så ser det så okänsligt ut, men jag plockar dem minsta Abborrarna på detta spö och allt bara slits upp, om det inte redan har börjat rusa typ en stor gädda.
På slutet av eftermiddagen gjorde vi en snabb förflyttning av grejorna till en annan plats och allt gick på 5 minuter, jag hann inte få ut mitt andra spö innan en stor Abborre var framme och tog en 15 cm Mört, jag hade den med ända upp till hålet och sedan släpper den!
Man blir lite ja, ni vet precis, hur man blir. Just på detta område har vi aldrig förut fått några Abborrer och vi kanske har hittat ett nytt område, något tiden vill visa.
Nämnde jag att Pär plumsade igen? Jodå, när vi skulle i land vid 17 - tiden, var solen hade tärt på isen under hela dagen, så kom han i land först och skulle kolla om isen höll för mig och han gick genom en gång till. Man sov gott i natt efter denna strapatsrika resa och jag hade en väldig stor Abborre på näthinnan, innan jag försvann in i dimmornas värld.
Det blev en ganska bra avslutning på vårt isfiske, jag tror inte att det går att komma ut till nästa helg och jag ska gå genom alla grejorna och packa ner det och sedan ska allt upp på vinden, nu blir det lite vanligt gäddfiske och sedan tar karpfisket över.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.