fredag 25 mars 2011

Megaflöten, behövs dem?

Jag har tidigare nämnd, att gäddan inte tycker om motstånd från dina grejor typ bly, clips mm och det gäller även dina flöten. Man ska inte använda större flöten än vad som krävs av situationen, dock har jag märkt att stora flöten behövs ibland. Det kan vara för fiske i turbolenta vatten och trolling eller mete med riktigt stora betesfiskar - Dem har sin plats.Jag vet inte hur stora flöten, vi har på marknaden, men dem flesta större flöten tar ungefär 28 gram och vill man ha större, får man leta bland flöten, för Malfisket och igen är dessa dyra. Ett bättre sätt, är att göra dem själv genom att köpa dem stora modellerna av frigolitägg, som jag nämnde i gårdagens inlägg.
Dessa kostar mellan 5 - 10 kronor och bland dessa hittar du rätt storlek och det blir betydligt billigare. Stick en virknål genom äggets centrum försiktigt och därefter limmar du fast en tube i hålet med Epoxylimm. Värm en fläns i varje ände av tuben och limma lite extra vid tuben, därefter målar du ditt flöte i önskad färg och det är klart för fiske.
Enkelt, billigt och du får den storlek som du önskar. Flötet på bilden klarar 45 gram bly och en 500 grams betesfisk eller mer om du minskar blyet, längden på flötet är 70 mm och diametern är 50 mm.

Mina tackel för dessa stora flöten ser ut på detta sätt, en overtrace med ett 45 grams inline bly och ett 2 - krokstackel som snabbt kan bytas ut genom mitt beteslås som sitter mellan dessa wirer.
Vid trollingfiske går det hela nästan rakt i vattnet och jag kan trolla med en betesfisk på varje krok, jag monterar alltid kroken i betesfiskens mun, så den går med huvudet mot båten.

En stark och stum braid är det bästa för trollingfisket och du får lättare att sätta krokarna i mothugget. Det stora flötet fiskas glidande på huvudlinan och du ska aldrig ha mera bly, än att betesfisken hålls uppe av flötet och att du hela tiden, ser flötet på ytan.
Vid fiske i turbolent vatten, kan du minska lite på blyet och på det sättet ligger flötet lite högre i ytan och du ser det bättre. Det gör inget om ditt bete drar ner flötet då och då, men ha koll på flötet hela tiden och är flötet nere mera än 10 sekunder, så har en gädda tagit ditt bete.
Det finns alltid en stor risk med fiske med stora betesfiskar, man vet inte riktigt hur lång tid, man ska ge gäddan innan mothugget och många väntar alldeles för länge och gäddan har svalt betet.
Från flötet försvinner till mothugget bör ske inom 20 sekunder, missar du gäddan är det oftast en snipa, som har varit framme och det gör inget om du missar den. Är det en stor gädda, så krokar du den, inom det nämnda tidsperspektivet.


Det är en väsentligt skillnad på bärkraften mellan det nyss nämnda hemmagjorda flötet och dem köpta, det avbildade trollingflötet här, klarar sammanlagt 28 gram och det är ibland för lite om du ska fiska med riktigt stora beten.
Jag föredrar att göra mina egna, det blir så mycket billigare och många gånger bättre. Det är även ett ganska roligt tidfördriv i väntan på öppna vatten.



Här ett par trollingtackel i olika längder. 28 lb Drennan Seven Strand wire, Kamasan B 990 krok tror jag det är och jag har här en rödgul flytkropp fastsatt över wirelåset och direkt på wiren sitter en mindre spinnare monterad. Lite shrinktube på den styrande kroken, gör det lättare att kroka gäddan, även på större avstånd.
Betet monteras alltid med huvudet i färdriktningen och ett litet tips om du trollingfiskar med deadbaits, så böjar du betet lite, innan du sätter den nedersta kroken i sidan på fisken. Detta gör att betesfisken wobblare under resans gång och det retar gäddan till hugg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.