tisdag 1 mars 2011

Snart är det dags för den större Abborren!

Jag har lite planer tillsammans med Telletubbin (ni vet Pär, som jag numera ska kalla för Tinkie - Winkie) att besöka en sjö, var jag för flera år sedan fångade ett gäng ganska stora Abborrer, men den där stora ni vet, fattades och det ska vi försöka att ändra på innan isen släpper för gott.
Jag sålde min Abborrutrustning just till Pär i tron, att jag inte skulle fiska mera på denna sjön, men vi har båda kommit på andra tanker och nu ska vi slå slag i saken innan det blir för sent. Jag har medveten dragit ut på det hela med tanke på att Abborren börjar bli tjock av rom och det är nu dem ska tas, om man vill ha bra vikter. Jag skaffade mig 3 stycken Kinetic Rauma light för ett tag sedan och dem har fått en liten make over. Jag har målat spötopparna, för att jag ska kunna se min lilla mörts rörelser och se hur den börjar stirra runt innan Abborren hugger.
Dessa veka spön är perfekta för detta fiske med sina mjuka toppar och allt du behöver göra är, att skydda ringerna med en tejp och sen spraya topparna med en fluorfärg som syns bra mot isen eller snön.
Alla som metar gädda från isen, vet hur Abborren hugger, det är full rulle från första början och efter 3 - 5 meter, så släpper Abborren betet och du står med en mört som är fjällad på den främre halvan.
Abborren kände antingen ett motstånd eller våra trekrokar och slapp undan med förskräckelsen. En del landas, men det är bara en bråkdel av vad som borde komma upp på isen. En liten multirulle med 0,30 mm lina räcker gott, men spolen måste vara helt frigående, så Abborren kan ta lina utan något motstånd.

En mindre Baitrunnerrulle som kan ställas in, så spolen går helt friktionsfritt är också värd att satsa på vid detta fiske. En vanlig haspel fungerar också bra med öppen bygel och linan satt i ett linclips.
Linclipset ska bara hålla den lilla betesfisken och din lina i styr under fisket, när väl Abborren hugger, ska linan släppa lätt, så inte Abborren känner något motstånd, annars spottar den ut betet.


Jag har pulat med olika tackel för Abborren och här är det bästa som jag har kommit fram till, än så länge. Du ser hur det är gjord och jag kan enkelt byta ut den tunna wiren mot en tunn tafs av fluorocarbon som Abborren inte ser eller gå tillbaka till wiren i vatten med gott om gädda.
En enkelkrok är att föredra vid Abborrfiske och du sätter kroken i betesfiskens mun, Abborren hugger sitt byte rakt framifrån och kroken hänger med in i den stora flappan som Abborren besitter.
Jag har i tankarna att prova med mindre skedar för detta fiske och det kommer vi självklart att prova, vi ska även prova med ett rent tackel, bestående av ett lekande mellan huvudlinan och fluorocarbontafsen och runt detta lekande monterar vi lite Tungstensputty, som håller betesfisken nere och linan något så när, uppstramat mot spötoppen.



Våra beten kommer i första hand, att vara mindre mört och även lite mindre Abborrar, så små beten som vi kan komma över, lär det bli. Själva fisket sker genom att vi sätter ut spöna ganska nära varann och vi pimpla efter Abborren samtidigt. Jag vet exakt vart de stora Abborrana står och det är en stor fördel, vi kan sitta och fiska och pimpla och aldrig ha mera än 5 meter till spöna.
Fördelen med detta är, att när hugget kommer och Abborren drar iväg med betet i hög fart, så är det bara att kliva fram och kroka, så snabbt som möjligt. Vi kommer att fiska med spöna liggande i larmen, utan några vippor.
Vi ska pimpla koncentrerad och bara ha koll på våra spötoppar, så vi är lite förberedda på, när Abborren närmer sig våra beten. Larmen sköter resten under tiden, vi pimplar, inte kollar spötopparna eller drillar fisk.
Gäddan i sjön ska förhoppningsvis inte vara eller bli ett problem, jag tror att vi bara fick en gädda på pimpelfiske under två vintrar, en fisk på 4,8 kilo som Kjell Hermansson tog på en Ran pirk. Men det är nog den enda gäddan, vi har varit i kontakt med på sjön, det kanske har ändrad sig under årens lopp? Den som lever får se.
Vill du titta på Svilles födelsesdagspresent, så scrollar du ner till nästa inlägg och här hitta du ett par riktigt fina gurkor som Sville och Jonas Josefsson tog för ett tag sedan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.