måndag 28 mars 2011

Snart börjar leken på riktigt.

Allt eftersom dagarna blir längre och isarna försvinner, jo närmre kommer vi stunden, var leken brakar loss bland gräs, gammal vass och annat, var gäddhona kan lägga sina ägg. Det har nog troligen redan börjat, i vissa vatten i dem södra delarna av landet. Sakta kryper detta skådespel upp över landet i takt med det blir varmare, fisket kan vara bra, men det kan också vara väldigt knepigt, eftersom att dem kärlekskranka gäddorna, har lite annat i huvudet än just dina fina beten, vad dem än må vara.Stilla står hon där och inväntar dem mindre hanfiskarna, dem är hjärtlig välkomna för en stund av kärlek, men bara för ett tag. När hon väl har lagt rommen, är det dags för hannerna att dra sig undan, eller så kan kärleksakten sluta väldigt illa för dem. Det finns nog ingen annan plats, var det råder en så grym kanabalism, som bland våra krokodiler.
En typisk översvämmad lekplats med vass, buskar och träd, här ska du söka henne, du vet den stora feta och tjocka madammen.

Hon är på gång eller så står hon ute på närmsta branten och väntar på rätt temperatur på det grunda vattnet och hannerna är aldrig långt borta.

Hon går in, när solen värmar upp grundvattnet och söker sig ut igen under kalla dagar, spridd ut dina beten lite och variera dem, det är mitt tips.

Men fisket kan vara svårt, ena dagen har du solsken och det kan ge fisk, den kommande natten blir svinkall och lekpostyret avtar, tills det blir lite varmare igen. Livebaits eller som här ett deadbait fiskat på en lekplats, kan och vill ge fisk, men var beredd på att det kommer inte att gå som på räls, men du har chansen på en riktig stor hona, om allt vill sig väl.

Jag vill poängtera, att om du lyckas med en stor romstin hona, så var väldigt försiktig med henne. Hon har buken full av rom och ska så fort som möjligt tillbaka igen och det bör gå fort, egentligen är jag lite emot fiske efter lekgäddor och vi borde har en fredningstid, som man har i Danmark. Pressa inte magen vid fotograferingen, utan låt henne vara lodrätt och stödja hennes kropp, annars kan du skada romsäckarna och det ger ingen bra framtid för verken henne eller vattnet i fråga.
Prova gärna lite exotiske beten! Betet här på bilden är min gamla Guldfisk eller Slörstjärt som gick hädan vinter - 09.

Jag tog med honom till Rismåla göl för "Thee last farewell" och han slutade sin absolut sista dagar med att hamna i magen på en snipa.

Liljequisten och jag gjorde korset tecken innan vi sänkte ner honom i djupet och 10 senare var han ett minne blott! En tuff dag med ett tufft avsked....R.I.P Gunnar!

En låda med blandad shit, vad vill jag säga med den? Jo, du ser en blandning av olika flöten som är hemmagjorda och ihopknådade av vanliga billiga röd/vita flöten som du hittar överallt. Vitmålade med lång pinne, dessa monterar jag ett litet plastsegel och dem driver fint över ytan och letar upp gäddan åt mig. Det stora har jag för floatledgering med stora hela Makrillar i hårt väder och dessa syns på långt håll och mellan vågorna.

Den danske fiskeline är en 0,50 mm nylon i clear och den använder jag vid fiske över växtlighet. En ledger stem som glider på min huvudlina och 1 meter av denna lina och sedan mitt 2 - krokstackel, allt jag gör är att kasta ut och fjädra av kastet precis innan betet slår i ytan och sen får allt sjunka på en stram lina.

På grund av nylonbiten, kan man strama/rätta upp det hela lite och allt ligger över växtligheten och min betesfisk ligger antingen uppe på växtligheten eller så poppar jag upp den och den står 15 - 20 cm över växtligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.