torsdag 17 mars 2011

Backrests, flavours och ska det vara soligt eller inte?

Vi har ett litet tips från Pär denna gång och det gäller den bakre spöhållaren, vi tittar lite på dosseringen av flavours och oljor, samt ställer oss frågan, ska det vara soloigt eller mulet väder under isfisket - En nog så svår fråga! Pär gjorde några spöhållare till den bakre delen av sina ismetespön och dem var verkligen bra och stabila. En massiv plastpinne, en slanghållare och en platta i plast och det var klart. Spöna står stadigt på ren is, men ett par skruvar, gör dem mindre vindkänsliga.
Under blåsiga dagar och var du har snö på isen, är det bara att lägga snö över plattan och spöet står stilla, ingen dum idé faktiskt. Man kan vidarutveckla dessa med en låsning och på det sättet snabbt kunna dela på pinnen och plattan och det kanske kommer med tiden?
Slanghållaren, gör att spöhantaget ligger bra och det är lätt att lyfta spöet och kroka gäddan. Du ser här, hur det hela är ihopsatt och det inte så mycket plats i Pulkan. Undra om Pär verkligen tänkte ut detta själv ;-)

Jag får en massa frågor kring hur mycket flavour och olja jag använder i mina deadbaits. Jag använder 1 - 2 ml per betesfisk och 1 ml räcker gott för en hel dags fiske, jag har 2 ml om det är en stor betesfisk, som typ en Mört på 3 - 4 hekto eller mer.
Jag använder samma mängd olja och jag skär ofta lite i betesfiskens sidor, för att få ut lite av dem naturliga dofter också eller samtidigt. Jag har flavours och oljor i dem flesta av mina sötvattensbeten, typ Mört, Abborre och Sarv, dessa beten har inte så mycket doft, till skillnad mot en Sill eller en Makrill och kan behövas piffas upp lite.


En liten 4 kilos, som tog ett deadbait med flavours en solig dag, inget nytt här inte, det bara funkar. Men jag har ofta fått frågan, om vad jag anser bäst för gäddfiske, soligt eller mulet väder? Jag kan faktiskt inte svara på ett bra sätt, på denna fråga, det skiljer sig från vatten till vatten och ibland från år till år i samma vatten.
Jag har dock märkt, att mulet väder har en tendens att ge större fisk och det kan beror på att gäddan, använder mörkret för att smyga sig fram på stimmen av småfisk eller är, det för att bytesfisken oftast går ner till bottnen, när det är mulet? Något jag inte riktigt kan svara på och mitt bästa tips är, att ni provar er fram och gör lite notiser kring era fångster.



Sol eller inte? Det är frågan! Jag har inte tid att vänta på, att det ska bli soligt eller mulet väder, min tid är begränsad och jag fiskar i alla väder oavsett, om det är sol, mulet, frost, varmt eller hällregn.
Jag har inte tid att sitta hemma och invänta rätt väder för olika fisken eller vatten, det skulle sluta med, att jag aldrig kom utan för dörren eller bara fiskade 20 - kanske 25 pass om året och så lite blir det aldrig, då kan man lika gärna sluta.
Det är inte fel på vädret, det är i så fall dina kläder, som det är fel på. Vi har i dagens läge ett utbud av bra kläder, som klarar av det mesta av det "han däruppe" slänger över oss. Visst det kostar, men utan bra vind - och vattentäta kläder som andas, så står man sig slät som gäddfiskare.
Vi fiskar jo inte precis i gassande solsken och trettio graders värme eller hur? Det mesta av vårt fiske, sker under höst, vinter och vår och under dessa årstider, kommer det alla möjliga väderslag. Tänk bara på en aprildag, ena stunden sol och varmt, i nästa stund hällregn som övergår i hagel eller snö! Välj en Bib and Brace, då kan du alltid klä av dig om det blir för varmt och ta på dig igen om det blir regn eller kallt, det går inte med en Overall!




4 kommentarer:

  1. Modell 2012 är redan klar ;-) 8 st delbara spöhållare ligger redan i pulkan.
    Pär...

    SvaraRadera
  2. 8! Vart har du mina :( Dags att träna lite inför söndagens skogsvandring!

    SvaraRadera
  3. Hej Luis,
    Long time listener first time caller här.. ;-)
    Du tipsar ju om en hel del sjysta tackel osv.. hittade denna site som jag ville rekomendera
    http://bakomflotet.se/kategori/tackel/
    kan inte du använda deras mall och göra lite sjyssta tackel?
    Sidan är inte min, gillar den bara, sitens syfte är att stödja fisket ekonomiskt vilket jag gillar...
    Kan inte du göra lite tacklingsmallar där? skulle uppskattas av mig iaf ;-)

    mvh
    John

    SvaraRadera
  4. Hej David eller John, jag vet inte vilket namn som gäller här i inlägget!
    Jag var och tittade på sidan, men detta är inte min stil tyvärr, jag föredrar att visa mina tackel exakt som jag använder dem med kameran och inte genom en "målad bild" var jag sen får förklara, vilken krok mm som är involverad. Sen tror jag att det skulle ta mycket av min dyrbara tid, jag lägger max 1 - 2 timmar per dag på mina två bloggar och det får räcka. Och titta man på besökarantalet, så är det inte så tokigt det, jag får fram på den korta tiden per dag. Tyvärr, så blir det inte på någon av mina bloggar. // Luis

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.