lördag 5 mars 2011

Lider det mot slutet av isfiskesäsongen?

Milda vindar svepar fram över landet, åtminstone i denm södra delarna och temperaturen har stigit lite den senaste tiden. Det är på hög tid att det ger med sig nu, annars ökar risken för syrebrist i många mindre vatten och det kan få katastrofala följder för framtidens fiske.
Jag såg på nyheterna igår, att det har varit den värsta vintern på 20 år, det håller jag inte riktigt med om, vintrana 1985 - 1987 var betydligt tuffare i mina trakter. Isen var över 60 cm och Sälarna drev förbi Lotsutkiken i Kalmar hamn, när vi fiskade Sik i mitten av april på Tjärhovet!
Vi ismetade Sik mitt ute i Kalmar sund och du kunde gå till Öland, om det behagade dig, Sik fick vi genom att meta med ett Tobydrag och en 40 cm tafs med en Sillbit på enkelkroken. Vi hade Bling redan då på våra spön och i blåsigt väder hade, vi en plastrosett på linan mellan hålet och spötoppen, denna fladdrade i vinden och gav betet och Tobydraget lite rörelser.
Jag kommer ihåg en dag, var jag satt i min campingstol och sjöräddningshelikopteren kom förbi och tittade lite konstig på Dellerfjord, Blomkvist och mig. Kort efter deras besök fick jag ett napp, sakta drogs plastrosetten ner i hålet och jag sprang dit och matade ut lina, fisken tog lina och jag krokade!
Jag lovar att ingen har verkan före eller senare tömt en Daiwa Millionaire i 6000 storlek på 0,30 mm lina så fort! Lax eller Havsöring var det och tummen fick sig en lite Burn Out under rusningen. Dan var galen och Blomkvist roade sig hjärtligt.
Senare på dagen byte vi plats och Blomkvist undrade vart han skulle göra sitt sista hål? - Där sa Dellerfjord och pekade, varefter Blomkvist började borra, borra och borra - Va fan stönade han, hur tjock är isen egentligen? Bara borra kommanderade Dellerfjord, men det gick inte. Dellerfjord hade lurat Blomkvist till att borra på ett ställe var isen hade lagt sig dubbelt och det hade inte hjälpt med 2 förlängningsdelar, Blomkvist var nu måttligt road och helt slut. Det var 1986 det och det var en vinter det!Denna vinter har isen varit uppåt 45 cm på vissa vatten och det räcker gott för att suga ur musten på dem flesta klena själar. Vad jag har märkt i en del vatten är att det luktar surt eller ruttet i en del hål, vad det beror på vet jag inte. Det kan vara bottnen eller växtligheten?
Jag har även märkt att dessa hål ger inte fisk och betesfisken levar inte länge, jämfört med ett hål som inte stinker, bara 10 meter bort. Någon som vet eller har en teori kring detta?
Vi har även märkt att levande betesfiskar, som vi har med oss dör ganska snabbt i ett av våra vatten och det är både mört och abborrar. Det spelar ingen roll hur vi tacklar upp våra beten, dem dör inom någon eller några timmar.
Är det någon form av syrebrist? Dem dör som flugor oavsett om vi har dem vid bottnen eller precis under iskanten. Men använder vi betesfisk från vattnet i fråga, så lever dem hela dagen utan några problem?
Vad vi har gjord är, att börja med levande mört och sen pimplat upp Abborre och byt ut en del mört innan dem dör och dem har fått en återupplivning i beteshinken och används igen senare under dagen och det har fungerad vissa dagar.

Huvudfödan för gäddan i detta vatten, är abborre och detta bete har varit det bästa, men både levande och död mört har gett en del fisk. Det finns miljoner av mindre abborrar och enstaka väldigt små mörtar och dessa små mörtgli borde inte ha klarat sig om det fanns någon form av syrebrist och jag pratar om mört i 4 -5 cm storlek, som har levt ett par år i vattnet.
En annan sak som förbryllar oss är, att en del gäddor är väldigt smala och har en dålig kondition, andra har bra eller hyfsad kondition. Med tanke på mängden föda dem har, borde alla gäddor vara i gott skick, men så är inte fallet och man kan undra varför.


Tidig morgon med en levande mört gav denna gädda, mörten hann inte stryka med innan hugget kom. Ingen superkondis precis, men en fin fisk och min dag var räddad. Åren innan fick man massor av gäddor på isfisket, men det har blivit betydligt sämre och två fiskar per man och dag, är ett bra resultat! Låter väldigt konstigt, men så är det och man kan fundera över detta tills man blir gråhårig, jag hittar ingen lösning.
Man har infört Catch and Release, man sköter om fisken, men resultatet blir bara sämre, 10 - 20 fäll var standard förra vinteren, nu är det max 2 - 4 fäll och mest vanligt är två fäll per dag om man inte rent av blankar!



Två fäll eller hugg? Just det, så är det och senare den samma dag, var Pär ute och rensade hålen för issörja och när han råkade stöta skopan mot linan, kom hugget från denna gädda som inhalerade en liten Abborre, som vi bytte ut mörten med och sen var det slut för denna gång. Visserligen är det två fina fiskar, men vart är dem andra och vart finns dem stora, som vi vet finns?
Vi vet om minst 4 gäddor över 10 kilo, som har fångats inom ett litet område, flera runt 8 - 9 kilo, men vi ligger på 6 - 7 kilo hela tiden och oftast varje gång vi får ett hugg, så är det fisk på 5 kilo eller mera som tar våra beten, men dem stora håller sig undan. Ironisk nog, så har vi bara en återfångst bland 11 fiskar över 6 kilo och det är i samma område vart alla 10 plussarna i vattnet har tagits?
Gäddorna verkar inte ha några ståndplatser och det finns inga normala regler att gå efter och jag kan säga, att jag har aldrig varit med om ett vatten, var gäddornas beteende har rubbats, men här tror jag det har skett. Gäddans normala eller naturliga beteende är känt, hur den äter, vart den ställer sig, dem markanta huggperioderna, tider för största aktivitet mm, inget av detta stämmer in på detta vatten.
Vi har letat, vi har provat allt, men resultatet blir det samma, det kanske har med den tidiga isläggningen, var mycket snöslask frös ihop och sen mycket snö på isen? Jag är tveksam till dessa påstående, som jag har hört från flera lokala fiskare, vi får väl se hur det ser ut efter islossningen och prova lite i öppet vatten, kanske får man vänta till nästa vinter och hoppas att det blir en bra is först och sen lite snö? Lider isfisket mot sitt slut? Jag hoppas det, fast nästa vecka kan det bli kallt igen i slutet av veckan!




2 kommentarer:

  1. "Jag såg på nyheterna igår, att det har varit den värsta vintern på 20 år, det håller jag inte riktigt med om, vintrana 1985 - 1987 var betydligt tuffare i mina trakter."

    Hahaha!! Herregud Kinetic skänk honom en räknevarvsrulle!!!!!! ;-D

    //Särskolans ljushuvud..

    SvaraRadera
  2. Se där ja, där fick vi tillbaka en känga av självaste Tinkie - Winkie! Särskolans ljushuvud!? Vad jag har hört så gick du bara i skolan för att äta dem andra barnens mat! Tji - hi, där fick du....

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.