onsdag 16 mars 2011

Vårt Abborrfiske... Jo - jo du!

Man kan lugnt säga att det inte gick, som det skulle denna dag! För det första, så kom vi aldrig fram till det tilltänkta hålet, var vårt fiske skulle bedrivas! Antingen hade Eniro fel på kartan eller så var det jag, som var fullständig snurrig.
Jag är övertygad att det hela var Eniros fel, men Pellefan var av en annan övertygelse! Varför jag redan här börjar tracka honom, det märker ni nog senare i programmet för i dag, helvete säger jag bara, med glimten i ögat!Vi letade, men fick till slut ge oss till ett annat hål, var det finns grova abborrar och snart stod spön koncentrerade på bästa platsen, som jag vet om och dem fanns där! Jag hade knappt hunnit dricka ur första kaffet förrän det small till i ena spöet, men fisken stannade och tuggade och jag krokade rakt ut i det blå och kände nada!
Vad jag vill säga med bilden här, är att vet du vart Abborren står, så koncentrera spöna till detta område och sprid inte ut dem för mycket. Du kan snabbt vara framme och kroka och det brukar fungera, men inte denna dag, som Gud skapade i vredesmod!
Mjuka toppar gör att du ser hur din betesfisk rör sig och hur den börjar stressa, när någon rovriddare närmer sig.
Abborren kommer ofta fram och ställer sig en bit från betet och när betesfisken är i rätt läge kommer hugget stenhårt framifrån och betet sväljs ner med huvudet före.
Ett elektronisk nappalarm, gör att du kan pimpla i omedelbar närhet och du kan koncentrera dig på pimpelfisket under tiden, du inväntar Abborrens sanslösa hugg.

Jag hade ett hugg till och linan drogs ur mitt linclips och stod sedan stilla, jag kände efter i linan och märkte en viss tyngd i linan och krokade. Linan gick av i mothugget och jag fick upp mitt floatstopp, som höll blyet och min propeller på plats. 35 cm tunn 15 lb wire och en liten trekrok försvann i gapet på en stor gädda och jag var inte glad precis!
Jag tycker otroligt synd om gäddan, som går med wiren, men så är det och jag kan tyvärr inte göra något åt saken. Jag tror dock och hoppas att den klarar sig från en plågsam död, allt skete på några sekunder och ingen hade hunnit kroka innan det var för sent. Shit happens ibland, men det var lite mera än vanligt för mig denna dag.
Vi fick inget och började att flytta var sitt spö en liten bit ut från området, för att se om det skulle kunna hjälpa oss och efter 10 minuter kom nästa bakslag för mig! Utomjordingen fick ett skrikande napp och jag trodde att nu kommer den första stora Abborren på isen, men inte! Utomjordingen drillade och upp kom en fin 5 kilos Pike i en fin mörk färg. - Hur går det för Danmark frågade han? Jag sade inget, utan tog gällgrepp på fisken och vi fick ut den lilla enkelkroken och tog lite bilder.

Kolla vilken uppstutsig min han har, nästan lite provokerande kan man tycka eller hur? Men jag är van, jag är så van vid detta, jag har fiskat med slynan och han är inte ett dugg bättre och jag tror att de har gått i samma skola. Båda ska dock veta att hämnden är ljuv och ingen av dessa varelser har sett mig från mig rätta sida än, men det kommer, var så lugn!
Jag tillhör fortfarande den kategorin, som andra barn inte fick leka med och det ska jag visa Pär och det börjar på söndag, om vi kommer ut på rätt hål eller kommer ut på isen överhuvudtaget på söndag....Dau jävla ska han få sig en resa, han sent i livet, ska glömma!
Det är inte Pärs eller Bengts fel, att de blev på detta sätt och fick denna rubbade attityd, det är föräldranas fel, för lite stryk under uppväxten, är vad som skapar detta. En dansk uppfostran med silvertejp, livrem och en köksstol och dem hade varit som folk! Många av mina danska kompisar hade kardborretapeter hemma och en tillsvarande dräkt och föräldrana visste var man hade Preben, Kaj och Hans!



Här sitter man och tar igen sig efter fångsten av hela tre Abborrar, som hade fått rum i en matlåda av standardstorlek, ingen stora Abborrar, Eniros fel på kartan och sen Pellefans fiske, tror ni det räckte med en gädda? Nej! Ni såg hans pimpelgädda för ett par dagar sedan, den kom även den, denna dag och det var 2 - 0 till sverige! Jag fick till slut ihop 4 pissiga Abborrer och Han fick bara 2, dem råkade få hans pirk rakt i huvudet i ett hål.
Jag hoppas att det går att komma ut på isarna på söndag, jag vill så gärna ut på den rätta sjön, jag vet att det kommer att bli ett bra fiske där och att vi båda kommer att åka hem väldigt nöjda, men frågan är om vi kommer ut från land? Jag hoppas det och jag ska ge lite tillbaka då eller ska han piska en gammaldansk en gång till.......We´ll see!




2 kommentarer:

  1. Jag kör över dig på Söndag!! (gör jag det inte på isen så blir det med bilen ;-) ).

    SvaraRadera
  2. Den smällen med bilen får man ta, men för dig blir som att träffa en bergvägg. Undrar om du överhuvudtaget kan starta bilen efter min uppvisning :-()

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.