fredag 4 mars 2011

Spöna står klara för drabbning med dem randiga rovdjuren.

Jag har fixat till spöna som jag vill ha dem, röda toppar och ett par enkla linclips, så nu är det nog bara att bege sig ut över viddarna och göra ett tappert försök på dem sista isarna eller har jag en månad kvar?
Man vet aldrig hur det blir vädermässigt, det kan gå ganska snabbt vid denna årstiden, men jag ska dock prova på lite Abborrmete från isen och kanske kan man lyckas med en större fisk, vi får se. Lite Bling - bling har det blivit, jag ska testa det gamla vanliga och jag ska även prova lite med mindre plastskedar och helt rena tackel med bara krok, lite tungstensputty och mitt bete.
Ett enkelt sätt att göra linclips för mindre betesfiskar och för att linan ska släppa utan större motstånd, så är en vanlig hårnål, något av det bästa och man kan justera linan i dem, genom att sätta linan i någon av dem tre jack som finns på hårnålen.
Det brukar fungera kanonbra för mindre mört mm. Jag tejpar fast hårnålen direkt på spöet över rullen, det kan vara lite knepigt att få det rätt, men lägger man först ett varv med tejp och sedan limmar fast hårnålen på tejpen och sedan lindar fast hårnålen, så brukar det blir bra.

Ett annat bra linclips, som är justerbart är Gardners Adjustable lineclip, som du kan skaffa dig genom Skandinaviens Sportfiskecenter i Ljungby. Dessa linclips lindas eller tejpas fast på spöet och du justerar trycket på linan, genom att skruva på mässingskruven.


Nog om linclips! Lite fingerlånga levande mörtar och sen är är det klart. Kroka fast dem med en enkelkrok i överläppen och häng dem en liten bit över bottnen, är det Abborre i närheten blir det troligen lite rock and roll ganska snabbt.
Huggen är oftast väldigt snabba och du ska fiska med öppen bygel och kroka direkt. Abborren tar som sagt alltid sitt byte framifrån och kroken är inne i munnen, när den tar lina från rullen.



Ibland är Abborren väldig glupsk och tar stora feta gäddmörtar, dem hugger på dessa, men dem fastnar inte särskild ofta och man står som en fån på isen med en fjällad mört. Denna rovriddare på 1,6 kilo fastnade dock på ett 2 - krokstackel under gäddfiske!
Mindre beten och att sitta i omedelbar närhet av spöna under ismete, ger mer fisk och ökar chansen för att du ska landa dem. Larm och en 200 mm borr gör att du kan pimpla under tiden du väntar och du får upp fisken genom denna diameter på hålen.
Tyvärr är min armbåge och rygg inte vad dem borde vara, men jag får bjuda på vattnet och Pär får bjuda på hålen. Vi kör med tre spön var och ett par pimpelhål och det klarar han galant, någon större Abborre kommer det på isen redan under första passet, om dem bara finns kvar i sjön efter alla år av frånvaro. Vi återkommer i ämnet senare och hoppas vi lyckas med lite större fiskar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.