fredag 1 januari 2010

Så gör du din egen Isbil och så Bänkt....Herregud alltså!

Välkommen till 2010 mina vänner, hoppas ni hade en trevlig kväll med allt vad det nu innebär. Själv tog jag det lugnt med en kall och lite kallskuret, man har jo en blogg att sköta! Jag ska även iväg och mäska, så dem små karparna får lite gott i sig även i dag. I morgon ska det fiskas igen, men jag vet inte riktigt vart än, men det står Gädda på morgonsdagens övninger och så ska det bli. Denna bild av Bänkt togs i natt vid 02.10 av Smedby Police Department, man skickade bilden vidare till mig för identifiering på grund av vissa likheter med en ökänd tysk som man trodde hade dött för länge sedan. Visst är det Bänkt i toppform, lite full, hysterisk och lättretad, jag undrar vilken kvinna eller man som har kysst honom på kinden och hur mycket spiritus det gock åt för att få en sådan fin röd näsa?
Om ni undrar hur det är med Råger Måre, så sitter han i källaren hos Djurens vänner i Trekånten för att ha piskat en Ekorre under nyårsnatten. Han gav den pisk tills den gav upp och erkände att den var en Ekorre, så nu väntar det 60 dagars samhällstjänst för Råger och han ska samla kottar till nämnda Ekorres familj under strafftiden!
För er som inte har ont i håret idag och känner sig pigga och friska, så kan ni göra en isbil under dagen. En viktig sak är att ha en lina på skaftet, så den inte hamnar på sjöbottnen. Borra genom stången och knyt fast linan, börja du att bli svettig redan nu, så ta en stänkare!

På stången som ska vara ca 150 cm svetsar du fast en tung tjock bit plattjärn och sliper änden i 45 graders vinkel och den ska vara vass. När den är vass härdar du skäret och finslipar det sen för högsta skärpa.


Här ser du hur plattjärnsbiten är fastsvetsad på stången, skäret ska bara slipa från ett håll, precis som ett skär till ett isborr. Glöm inte att härda slipningen! Nu kan du ta en stänkare till!



Här ser du ett exempel på hur du kan göra en isbil, det går fort och känner du en smed eller en som arbetar med svetsning, så kan dem hjälpa dig. Grundmåla den med en färg som förhindrar rostbildning och sedan målar du den 2-3 gånger med hammerlack som ger en fin och stark utan. Nu tar du sista stänkaren och väntar på att den ska torka. God fortsättning till er alla! I morgon ska jag fiska med Bänkt och jag hoppas att han har tagit sig en återställare under dagen så han är pigg och alert under morgondagens fiske!




2 kommentarer:

  1. Skickar en GOTT NYTT hälsning ifrån en mörk källare! ;-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.