onsdag 20 januari 2010

The daily mixture!

Det blir lite av en salig blandning i detta inlägg, dels är det lite svar på era frågor och dels lite kring mäskning från isen. Jag fick en fråga om mina håls storlek för både gädda och karpfisket, man undrade över om man kunde göra en bra billig huggkrok till pimpelfisket och en del var tveksamma till att få Softees på kroken! En Herre var lite sur över att jag pimplade med så tunn lina som 0,20 mm för Regnbåge och tyckte att det gick lika bra med 0,35 mm!!!!! Well, här kommer mina svar! För Karp och framför allt i vatten som hyser stor gädda är mina hål 4 x 150 mm och dem ser ut som på bilden. Det mesta kommer genom dessa hål och skulle det inte göra det, så släpper jag spöet och springer!
Självklart markerar jag dessa stora hål med en granruska och fyllar dem med sörja, annars skulle djur, barn och en del personer kunna gå ner i dem och det vill vi icke! Jag får betydligt mera ljus, bättre rörelse på betesfisken och lättare att drilla fisken med dennna storlek och det tar inte så lång tid att göra dem.
Många gnällar över att det antingen inte finns några bra huggkrokar för pimpelfiskaren eller så är dem dyra dem få som är bra!? Jag har gjord denna själv av en teleskopisk radioantenn, en 4/0 havsfiskekrok och en foamhandtag. Kroken är fastlödd och den klarar rätt så stor fisk, med tanke på storleken, längden är 50 cm utfäld.

Denna gädda lyftas försiktigt upp ur hålet med den lilla huggkroken och den landades på Regnbågsprylarna och 0,20 mm lina. Jag ska definitivt inte skryta, men är där något jag kan så är det att drilla fisk på tunna linor och klena grejor.
Pimpla med 0,35 mm lina vore att ta bort allt det roliga, ungefär som att ..... med en kondom! Man går väl inte runt i regnkläder i solsken ;-)


Grabbar! Ni glömmar väl inte att mäska från isen med lite gammalt från frysen? Gäddan, Gösen och Laken vänter på er och resultaten kommer. Bara ner med det under veckan och sen kör ni lite liveshow på platsen under helgen och jag lovar att dem stora damarna kommer!
Låter nog lite vulgärt, men det funkar i alla lägen, så även från isen, kanske är det det som ska till för att få fram den riktigt stora som har tagit dig i ..... under flera säsonge`?



Antbaits Softees är mitt bete nummer uno när det gäller Regnbåge mm. Sweetcorn och Spicy meat är mina favoriter och dem finns i 6 - 8 och 12 mm.
På bilden ser du 2 stycken 6 mm Sweetcorn Softees på en Drennan Boiliehook i storlek 4, vad du ska göra är att rulla dem samtidigt som du trycker dem på kroken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.