tisdag 26 januari 2010

Gäddfiske i strömmande vatten, del 1.

Jag tänkte att jag skulle späda på eran längtan efter våren ytterligare med en liten artikleserie kring gäddfisket i strömmande vatten, jag är inte så lite fräck eller hur? Jag vet att dem flesta börjar få abstinensbesvär och så även jag, men det är i åarna och andra rörliga vattendrag, det öppnar sig först och lite hur detta fisket bedrivs är aldrig fel oavsett om du har fiskat länge efter gädda eller är nybörjare.
Dessa artiklar bygger på mitt eget fiske i ostkuståarna: Hagbyån, Hossmoån, Läckebyån, Ryssbyån, Emån och Alsterån, Alsterån är ett kapitel för sig, jag har alltid fiskat i detta vatten ungefär 8 - 9 mil från mynningen, då jag visste att det fanns ett fiskeförbud i mynningsområdet.
Tyvärr blev jag inlindad i ett tjuvfiske för några år sedan och jag trodde att infon, om att fisket var tillåtet, var sann, det var den inte och jag drog mig tillbaka och är tillbaka på mina gamla jaktmarker igen. Jag lärde mig dock en hel del kring gäddans tillbakagång i detta och en del andra vatten och jag insåg snabbt vilken hets det var kring Alsteråns gäddor under vattnets storhetstid, inget som gynnade gäddorna precis, vilket märks i dag och en bra tid framöver.Din utrustning för fiske i strömmande vatten är exakt den samma och du behöver inte spendera dina surt tjänade pengar på nya grejor för att kunna fiska här. Vanliga gäddspön med en testkurva runt 2,75 lb och helst rullar med baitrunnerfunktion är allt som behövs.
Fisket kan bedrivas från land, men det är bäst från båt var man kommer till lite överallt. Sitter man på land finns det alltid dem platserna var gräset är grönare, dem når du med båten, har du sen ett ekolod, så piffar det upp fiskets effektivitet ytterligare. Det gäller att fiska där fisken står, då dem inte rör sig särskilt under vissa dagar. Men man kan märka en viss förflyttning av fisk som kommer upp under vissa tidsperioder under dagen, en plats kan vara tom på fisk under morgonen och under eftermiddagen kan du ta 6 gäddor i samma område.
Valet är ditt, ska du ha Braid eller monolina? Jag rekommenderar braids som flyter för ditt flötmete, monolinor har en tendens att sjunka efter ett tag och det stör din linkontroll, du kan dock fetta in din mono med Mucullin och få den flytande.
Det är inte bara flötmete som gäller i strömmande vatten, det tas många stora gäddor med stationära tackle som står i bakvattnen med både live och deadbaits och dem tas ofta från land, något som jag kommer till senare.

Trollingflöten är effektiva flöten för fiske i strömmande vatten, dem låsar lina på inställ djup och tacklet går rakt i vattnet oavsett om det är turbolenta strömmar eller hård ytström och det är enkelt att hålla en god linkontroll mot dem. Lägg ut flötet och låt dit tackel sjunka ner till stoppknuten tar stopp och låt det driva med strömmen, du kan lägga spöet i båten och ge lina från en löstställd baitrunner.
Du kan trolla mellan platserna under förflyttning och det ger oftast mycket fisk, ha baitrunnerfunktionen på så hör du när gäddan tar lina. Låt flötet dyka och låt gäddan ta ett par meter lina innan du du kroka den.


Vanliga sliderflöten fungera också bra, men är sämre vid hård ytström och om det är turbolenta strömmar typ vid bottnen eller på mellanvattnet. Livebait är oftast bäst, men deadbaits har sina dagar också och Sill brukar ge en hel del fisk. Dem största gäddorna som tas i Ostkustens åar är helt på det klara med Sillens fetma och smak, dem lever av Sill nästan hela året ute i Kalmar sund och kommer bara upp i åarna för att leka eller äta en annan diet.
Du ser på bilden hur du ska montera dina krokar i dina beten vid flötmete. Vid trolling ska du montera dem i munnen med dem översta kroken och den nedre kroken ska sitta i sidan på betesfisken, då blir det mera strömlinjeformad och fisken simmar med eller wobblar förföriskt.



Du kan fiska med tackel utan dessa utsmyckningar, men jag tror att på sikt kommer du att få flera hugg från rovfisk om du använder lite extra utsmyckning, dels hörs och syns dessa tingel - tangel bra och det lockar fram fisken till ditt bete. Åarnas vatten är oftas mörkt och har en lätt grumlighet på grund av allt som sopas med strömmen och dessa kommer att hjälpa dig. Vid bottenmete med deadbaits behöver du inte dessa saker, då är det doften som lockar fram fisken till ditt bete.
Vid båtfiske behöver du ett eller två ankare som håller båten på plats, du behöver en avkrokningsmatta som passar i båten och du behöver en stor smidig håv med ett kortare skaft, den gör det enklare att håva en stor fisk. Fiskar du både från land och båt är mitt råd att du köper dig en håv som kan delas på mitten, storleken bör vara minst 42 tum och gärna av Bowframetyp, var du lätt kan ta bort armarna från spriderblocket.
Ha ordning i ditt fiske, det finns inget värre än att få upp en stor gädda som vältra sig bland väskor, rig - bins krokar, lösa drag mm. Ha ordning och reda i båten, allt ska ha sin plats och det ska vara fritt runt mattan, så man kan hantera gäddan på ett bra sätt. Fiskar du själv från båt kan du ha två spön, men är ni två, så räcker det med ett per man.
Fiskar du från land kan du ha flera spön med dig, jag kommer under nästa inlägg ta en del kring landfisket, lokalisering mm. Jag hoppas inte du gick upp i limmningen och fick värre abstinensbesvär av detta, vi måste jo hålla ångern uppe fram tills våren och lite läsning skader aldrig i väntan på öppna vatten, fågelsång och värmande sol.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.