måndag 25 januari 2010

En dag på isen var det mesta gick åt.....

Jag var ute med grabben i lördags några timmar, det skulle ut 3 karpspön och jag skulle pimpla lite under tiden jag väntade på Karpen! Jag börjar inse att det med Karp från isen inte är det lättaste man kan utsätta sig för, men jag ger mig inte! Jag fick ut karpspöna och tog mig en kopp kaffe, varefter jag började pimpla och redan i första hålet kom det en Regnbåge som föll för mina Softees, som så många gånger förut.
Timmarna går och inget händer, grabben som var med fick inget, inte ens några Abborrar och jag insåg att det var kört. Man märker detta snabbt som gammal pimplare och en av grunderna till detta var nog att det över isen stod 10 cm vatten som hade tryckts upp genom alla hålen i isen. Vattnet är ett Regnbågsvatten var det ofta kommer folk och provar lyckan. Jag tror att det blir någon form av extra tryck typ högtryck när vattnet pressas upp och det påverkan fisket. Vid 13 tiden för jag på en mindre Regnbåge och under drillningen vid hålet tar drillningen plötsligt stopp och vattnet trycks upp. Sakta går min lina ut från rullen och jag märkar att något större har tagit min fisk, jag försöker i bästa stil att drilla detta men lyckas inte.
Jag lyckas dock att se att det är en riktig stor gädda som har tagit Regnbågen och sedan bits tafsen av och den är borta. Jag har aldrig varit med om ett vatten var gäddorna spelar mig så många spratt utan att fångas, men det kommer, för eller senare kommer man att lyckas, fast denna dag var jag totalt chanslös, det hade varit lättare att vinna på V65.
"The Spoon" en vanlig tesked utan handtag, 2 hål och lite färg! Så gör du dina lockblänken för Regnbåge, Röding och andra laxartade fiskar. Dem är suveräna och kostar knappt ingenting, du får 2 blänken per sked, för handtaget har du till Abborren eller med en svag S - form till Havsöringen och Näbbgäddan.

Take a break i fisket när det är trögt, tänk på något annat, frigör lite tankar och kom igen med ny energi. Njut av stunden, tänk positivt på våren med öppet vatten, dina planer mm. Åk inte hem, för då blankar du garanterad, utan tänk nu jävla ska dem upp, du har gjord det förut och lyckats, så varför inte i dag? Låter det flummigt och envist? Jag vet, Jag är Dansk!


Låt ett spö meta under tiden du fikar och kommer tillbaka i rätt tänk, det kan hända mitt i kaffet! Detta spö satte vi i området var den stora gäddan var framme, jag lyckades att pimpla upp en liten Mört.
Men jag vet av erfarenhet att det aldrig skulle lyckas oss att få denna gädda, redan nu var den mätt och belåten av den feta Regnbågen och den stod nu bara på sin ståndplats och vilade buk, men en vacker dag kommer verkligheten ifatt den och då ska den få syna mattan.



Dagen Regnbåge, lite över 1,5 kilo och man för vara nöjd med att man lyckades få upp den innan någon annan tog den! Den tog väldigt försiktigt, ett bra tecken på att fisket skulle bli trögt. Väl hemma hamnade den i ett foliepaket med smör, salt, vitpeppar och lite Dill, vit sås och potatis, kvällen var räddad och man kan bara skratta åt dagen.
Det är verken första eller sista gången man upplevar trögt fiske eller att man blir av med sin fångts, det kommer att hända igen. Var och tänk positivt, det finns dem som har det värre!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.