söndag 31 januari 2010

Ett par dagar på Regnbågsgölen.

Fisket är trögt överallt enligt dem man pratar med, lite enstaka gäddor och abborrar kommer upp, men i sin helhet är det trögt i dem Smålänska vatten. Mycket snö och ihållande kyla gör nog sitt detta och det bidrar inte till några störra folksamlingar på isarna. Jag har sjölv provat och känt hur segt det är, gäddmetet ger inget, Abborren huggar inte bra och mitt karpfiske ska vi bara inte snacka om. Jag har inset hur svårt det är, men jag ger inte upp, utan pytsar i lite beten med jämna mellanrum och inväntar lite bättre tider.
Jag har Diabetes och måste röra på mig för att få ner blodsockret och då är lite pulsande i snön, den dubbla isen och lite vevande med 150 mm borren väldigt bra övningar. Jag tog tillfället i akt i helgen och märkte snabbt hur trögt även Regnbågen har blivit, men det gick dock vägen. Försiktiga pilliga napp på Räkor och Softees är allt vad det blir och det gäller att vara med och kroka i rätt ögonblick. Denna togs på en liten räkbit och gav en fin fight på dem lätta prylarna och denna gång var inte gäddjävlen framme och nafsade! Det är stor skillnad på fighten om Regnbågen har fina hela fenor eller inte, måste dem gå så tätt i odlingen?
Me dmig hade jag den berömda snyggingen från Trekanten ni vet och vi fiskade på säkra platser var vi vet att det finns Regnbåge. Vi pimplade, men det gav inget ochman tröttnar, vi satte spöna på ett par små Tri - pods och tog en lång fikapaus.
Då går det plötsligt bra att nappa, fisken är ofta framme på ett stillastående bete och en del är nafsande napp och en del är rejäla hugg var linan dras från rullen. Hade man haft spöet i näven hade man aldrig missat dessa hugg/nafs.

I går blankade jag för första gången, men det var nära några gånger, snyggingen från Trekanten lyckades dock nypa denna, när fikarasten var över. Inte en tillstymmelse till napp under fikan, men när han skulle veva upp så small det till i spöet och Bengt kunde landa denna båge.

Dagen innan fick jag denna på en blå gummibalansare från Storm, hugget var bara ett stort lyft med en halv meter slaklina och sen kom resten av bara farten.
Ibland vet man inte vad man ska tro, fiske med balanspirkar brukar bli bättre på dem sista isarna, men nu funkade det, fast det blev bara en på Blue rubber!

Nice price för ett par skärstål! Glöm inte att ha med dig extra skärstål när du är ute, jag fick stå i 16 graders kyla och byta på grund av någon hade kastat stenar på isen och dem syns inte om det händer i början av isläggningen. Stenar suger till sig minsta lilla värme och sjunker ner en bit i isen och sen kommer du med borren. 200 Swedish pesetas åt helskotta, Do I love it or what?
Jag vill tacka er för all respons och för frågor mm och jag kommer att börja en serie mindre artiklar kring mitt eget fiske i olika vatten och det börjar nog redan i morgon.