onsdag 13 januari 2010

Friday! Make my day Punk!

Bengt har nu tagit ledigt från jobbet för att spöa mig på isen nu på fredag! Dé ni! Han är så axalterad att han knappt vet vilket ben han ska stå på, ny overall från Daiwa, nya spön, ny borr och f-n vet allt vad han har handlat den senaste tiden. Tror han verkligen själv att det ska räcka för att slå en gammal Dansk på näsan?
Troligen har han Råger Dåre sorry Måre som sponsor och det ryktas om att det i Trekånten har startats upp en Cheerleadergrupp bestående av old ladies! Jag hoppas verkligen inte att dem kommer och börjar dansa och skråla på fredag, då får jag ta fram min gamla Frestyle och sätta på Somewhere over the Rainbow med Judy Garland och börja hala.Hej Bengt! Här har du mig och så här ser dem ut! En fin fladderpuck som togs på det lilla spöet du vet. Jag hoppas att du får chansen på fredag för det är väldigt roligt. Denna är t o m tagen en dag var jag hade glömt mina Coca-cola bottnar hemma, jag kan det här!
Här ser du min lilla hemlighet Gubben, teskeden och "The bait" Nu har tyvärr kursen gjord att jag blir tvungen till att höja priset på dessa Antbait Softees till 55 kronor stycket. Jag vet att det är i tyngsta läget, men tyvärr är det så, vi kan göra en avbetalningsplan om du vill ; - )
Bengt ska få se på fredag, jag är hot like hell när jag beträder isen och spöet kommer att se ut som dirigentpinne både under fisket och drillningen. Jag hoppas på mildväder, så inte Bengans tårar fryser fast på hans fina äppelkinder!

Jag hittade en gammal film oöppnat bland en massa grejor på vinden och efter en koll kan jag bara konstantera att det är en mycket bra och informativ film kring gäddfisket. En perfekt film för alla som ska börja sin bana i jakten på Esox Lucius, där finns lite för alla.
David Lundquist och Mads Grosell guider dig genom tackel, utrustning mm. Filmen har en del år på nacken, men väl värd att skaffa och spana in.


Kulbly med genomgående hål ska du ha glidande på linan och om du använder hagel som kan skada din lina, så ska du ha dessa på wiren. Hagel är bra att justera tacklet med både för Gädda, Gös och Abborrefisket. Ett par hagel kommer att dra ner din betesfisk till bottnen, men den kan fortfarande röra sig lätt och det ger mera reklam under isen.



En del använder trekrokar som man kan bogsera bilar med, stora som hus och det märkar Gäddan snabbt och släpper betet. Gå ner till dessa tre storlekar: 6, 8 och 10 och du ska få se att du landar flera fiskar från isen. Köp kvalité och inte kvantitet, det lönar sig inte och du blir bara besviken.
En bra trekrok ska vara vass, stark och klara flera fiskar, den ska ha rätt härdning och inte räta sig för första fisken och spetsarna ska vara kemisk slipade och hålla länge. Jag går inte in på några märken, men rådfråga dem som säljer krok och dina fiskekompisar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.