söndag 3 januari 2010

Så pimplar du efter Storabborren.

Att fånga stor Abborre från pimpelisen är inte det lättaste fisket du kan bedriva och det är många faktorer som ska stämma för att du ska lyckas. För det första krävs det ett vatten som hyser stora Abborrer, sen gäller det att hitta dem rätta platserna, att ha rätt utrustning och sen kommer vi till det svåra: Att få den till att hugga. Inte lätt som sagt, men det går med en stor portion tålamod och envishet.
Du kan börja med att lägga undan alla små leksaker som tävlingsspön, tunna linor och småkrokarna. Din tävlingsborr på 115 mm räcker inte för att få upp en riktig stor fisk, utan du måste upp i 150 mm om det ska räcka till! Alla kan få den där bonusfisken på drygt kilot under en tävling eller pimpeldag på isen, men ska du satsa på stor fisk, så är det helt andra grejor du behöver. Mitt eget pimpelspö för stor Abborre är hemmabyggt av en underdel från ett spinnspö, det är styvt, men ändå känsligt. 55 cm långt och med ett handtag som jag vill ha det, rullen är en billig från FIG och den bevarar endast min lina, som är en Berkeley Big Game i 0,31 mm! Min tumme är mitt stopp mot veven och skulle en gädda hugga och börja rusa, så flytter jag bara tummen och fisken kan ta lina mot den lite trögtjusterade spolen.
Redan här ser du hur kraftiga grejorna börjar att bli. Grunden till detta kraftiga spö och lina är att jag drilla inte mina Abborrer, jag sitter inte och finlirar i hålet med den eller dem. Jag använder bara en vertikalpirk till detta fiske och det är en RAN - pirl i helsilver som är 60 mm lång och kraftiga trekrokar i storlek 12 - 8. eller enkelkrokar för bete i storleken 10 och 8.
Jag fiskar till en början med ett par kraftiga lockryck och går sedan över till ett sakta svepande med vertikalpirken. Du gör det genom att dra sakta och sedan knycka upp med spöet och släpper hela linan, så att pirken simmar ut åt sidan och den får sen sakta glida in mot hålets mitt. Hugget kommer oftast, när pirken är längst ut i sidled eller när du har kommit i hålets mitt. Huggen är besinningslösa och stenhårda och oftast får man lossna krokarna med en tång.
Det gäller att reta upp Abborren och få den att hugga kraftigt, då sitter dem hårt. Sitter du och finlirar kommer det oftast bara ett nafsande som man krokar på och oftast så river man fisken och det är kört, den hugger inte igen! Jag fiskar likadant med bete och enkelkrok, men lite mindre rörelser på pirken, beten som maggots och Abborröga är dem bästa beten för en trögstartad vinterabborre. Lite färgglade pärlor eller såkallade Grönlandspärlor limmade på krokskaftet ger en lockande effekt och ett par maggots eller ett Abborröga kan göra underverk.

Här ser du en del av mina trekrokar, alla är färgglada och dem blir som en riktpunkt för Abborren, något att hugga efter. Alla krokar innehåller någon form av röd eller orange färg, färger som attraherar Abborren. Garn och glaspärlor ingår också och vissa dagar är det krok i orange med glaspärlor, det ända som fungerar.
Platserna var du hittar stor Abborre under vintern är steniga uddar, grynnor, vasskanter, risvasar och glöm inte badplatserna i sjön. Jag vet inte varför, men badplatsområdet drar till sig den grova Abborren och det bör vara så, att det finns en del småfisk som går in och ställer sig där. Bästa djupet brukar var runt 4 - 6 meter, men du kan hitta den på 2 meter med runt steniga uddar och över hård botten. Ibland är dem inne och jagar bland tusenbrödrana och dessa tar inte gärna en krok i storlek 8, så du slipper dem oftast.


Vid fiske med balanspirk är det samma sak som gäller, håll pirken i gång hela tiden, stannar du pirken är risken stor att Abborren hugger nerifrån på mittenkroken och du river den eller så fastnar dem inte eller pirken fastnar i hålet och Abborren kan gå förlorad. Fiskar du med pirken i rörelse hela tiden så kommer hugget stenhårt och Abborren tar oftast balanspirken framifrån och halva balansaren sitter inne i munnen. Med ett sådant fäste får du upp dem!
Det är väldigt viktigt att du har rent i hålet när du pimlar, dels så rör din pirk sig bättre och det är lättare att leda in fisken i hålet och se vad du gör.



En mindre Abborre går tillbaka, denna retfulla storleken runt 400 - 700 gram är dem man oftast får, men dem går tillsammans med dem större och dem största står ensamma. Just det att dem står ensamma gör det svårt att få dem till att hugga. Man får till en början väcka dem ur sin dvala, sen reta upp dem till hugg och det kan ta sin lilla tid vid varje hål du borrar. Jag brukar sitta minst 15 - 20 minuter i varje hål, även om jag vet att jag är på ett het ställe.
Hur ser då min utrustning ut? Ett 150 mm borr, en extra borrkrona, pimpelspöet, krokask, en ask med balanspirkar och RAN pirkar, isdubbar, våg, kamera, måttband, lite beten och en stark smal huggkrok med en lina monterad i handtaget. Kaffetermos och ett par mackor samt solglasögon, mer än så är det inte.
Jag sitter på en hemmagjord skrylla som har rätt höjd och rätt bredd för mig, vilket gör att jag kan sitta bra hela dagen och i denna har jag alla grejor jag behöver. Det ända som sitter på utsidan av skryllan är min rensskopa och en burk för bete eller en balanspirk. Skryllan har ett utdragbart fack, som gör att jag inte behöver resa mig om jag behöver byta krok eller pirk och jag har en liten knopp som jag behöver om jag får en fisk som inte går upp genom hålet. Det händer att man får en stor gädda och det har hänt att jag har fått på Abborre som inte har gått upp genom hålet! Om detta händer, så för jag försigtigt in min smala huggkrok i munnen och gaffar fisken i underkäken, sen lägger jag linan från huggkrokens handtag över knoppen på skryllan och flytter skryllan så lina blir spänd mot fisken. Huggkrokens spets sitter mot iskanten och fisken måste backa och flytta skryllan, vilket den inte kan och under tiden borrar jag försiktigt upp ett hål intill det befintliga och får upp fisken.
Som du förstår så är det inget daltande i mitt fiske, Abborren hugger och krokas och direkt dra jag den mot hålet och upp på isen, man chockar dem så att säga. Tar man det lugnt börjar dem att fara upp och ner som en JO-JO och man kan tappa dem, ha alltid huggkroken klar om det visar sig att den inte går upp genom hålet och var beredd på att det kan finnas flera stora Abborrar i området. Fisken står oftast på samma ställen vinter efter vinter och det är bara att nöta efter dem. Vet du vart dem står, så kan du borra en rad med hål som du rensar från issörja, detta skaper ljus och lockar fram Abborren. Fiska av hålen metodiskt och stäng dem efter dig med issörja, den Abborren som inte högg i första hålet, kan följa efter ljuset och hugga i nästa hål.
Stor Abborre finns i dem flesta vatten, allt från stora sjöar var det kan vara otroligt svårt att hitta dem till mindre gölar och dammar. Jag är övertygad om att du har stor Abborre i dina hemmavatten, hur ofta hör du inte att det finns bara en massa småabborrar i den och den gölen? Det är här du ska börja! Bland dessa miljoner av tusenbrödrar, går det stor Abborre som livnär sig på sina artfränder och är vattnet litet, så är det enklare att hitta dem stora. Lycka till! Nästa gång vi pratar om Abborre här, blir det hur du metar dem från isen. Glöm inte, att när du väl har hittat rätt ställe, så går det det alldeles utmärkt att kombinera pimpelfisket med lite mete.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.